Internauci nie mają ostatnio łatwego życia - dość regularnie pojawiają się bowiem informacje o poważnych błędach w kolejnych przeglądarkach internetowych. Nie inaczej jest dziś - tym razem jednak sprawa jest wyjątkowo poważna, ponieważ problem dotyczy aż trzech popularnych przeglądarek: Internet Explorera, Firefoksa oraz przeznaczonego dla systemu Mac OS X programu Safari. Najpoważniejsza luka występuje w zabezpieczeniach IE - wykrył ją polski haker, Michał Zalewski (z którym udało nam się porozmawiać na ten temat). Problem związany jest z przetwarzaniem znaczników HTML - odpowiednio wykorzystany błąd może pozwolić nieautoryzowanym użytkownikom na uzyskanie nieautoryzowanego dostępu do zaatakowanej maszyny. Błąd nie jest jeszcze do końca zbadany, dlatego Zalewski zaleca: "panikujcie, ale tylko odrobinę". Co ciekawe, pojawienie się informacji o nowych błędach w IE zbiegło się w czasie z rozpoczęciem nietypowej akcji, której inicjatorzy zachęcają do "zniszczenia Internet Explorera".
Pierwsze informacje o błędach we wszystkich trzech przeglądarkach pojawiły się w miniony weekend - teraz zostały one potwierdzone przez firmy zajmujące się bezpieczeństwem (m.in. Secunia).

Dziura w IE - znów "wysoce krytyczna"?

Zdaniem ekspertów z Secunia, najgroźniejszym z nowowykrytych błędów jest ten znaleziony przez polskiego hakera, Michała Zalewskiego, w przeglądarce Internec Explorer 6. Problem związany jest z nieprawidłowym przetwarzaniem przez przeglądarkę odpowiedniej kombinacji zagnieżdżonych znaczników OBJECT. "Na pierwszy rzut oka wydaje się, że luka może pozwolić na zdalne uzyskanie dostępu do systemu (...). Błąd jest skomplikowany i z uwagi na brak źródeł trudny do sprawdzenia. Dlatego w tej chwili nie mogę przedstawić ostatecznego scenariusza ataku (...) Tak więc panikujcie - ale tylko odrobinę" - napisał Michał Zalewski w swoim raporcie.

Jak tłumaczy odkrywca błędu, problem na pewno dotyczy w pełni uaktualnionej przeglądarki Internet Explorer 6, zainstalowanej w systemie Windows XP SP2. Możliwe, że na atak podatne są również inne wersje programu - jednak na razie nie zostało to sprawdzone. Informację o luce potwierdzili już przedstawiciele firmy Secunia, specjalizującej się w zagadnieniach związanych z błędami w popularnych aplikacjach. Ich zdaniem, błąd może posłużyć do stworzenia strony WWW, której wyświetlenie w IE umożliwi uruchomienie na zaatakowanej maszynie dowolnego kodu (np. robaka czy konia trojańskiego).

Problem sprawdzają w tej chwili pracownicy Microsoftu - z wydanego wczoraj przez firmę wstępnego oświadczenia dowiadujemy się, że koncern nie uważa problemu za tak poważny, jak sugeruje Secunia (firma uznała lukę za "wysoce krytyczną"). "Z pierwszych analiz wynika, że błąd ten może co najwyżej spowodować zawieszenie się lub niespodziewane zamknięcie Internet Explorer" - czytamy w oświadczeniu. Microsoft nie poinformował na razie, czy w najbliższej przyszłości możemy spodziewać się patcha usuwającego problem. Opinię Secunia potwierdził jednak - jak informuje serwis http://CNet.com - jeden z ekspertów firmy Symantec, który w nocie rozesłanej do użytkowników usługi DeepSight napisał, iż luka w IE teoretycznie umożliwia uruchomienie na zaatakowanej maszynie niebezpiecznego kodu.

Rozmawiamy z Michałem Zalewskim, polskim hakerem, który wykrył najnowszy błąd w zabezpieczeniach IE
PCWK Online Jak groźny jest wykryty przez Pana błąd? Czy możemy spodziewać się, że wkrótce pojawi się exploit i luka ta poważnie zagrozi użytkownikom Windows?

Michał Zalewski Według poszlak, na które natrafiłem przy analizie tego problemu, podejrzewam, że może on potencjalnie pozwalać na przejęcie kontroli nad systemem - chociaż mówię to z pewną ostrożnością, bo są to wyniki wstępne (z pewnych względów technicznych, które wyjaśniam na BUGTRAQ).

Ponieważ problem ten jest stosunkowo złożony, nie spodziewam się wykorzystania go np. do stworzenia robaka sieciowego w najbliższych dniach - z drugiej jednak strony, nie byłoby rozsądne zakładanie z góry, że tak się nie stanie.

Czy sądzi Pan, że błąd ten znany jest już autorom wirusów?

Takiej możliwości nie można wykluczyć, ale błąd ten raczej nie jest wykorzystywany do atakowania komputerów na dużą skalę, gdyż wtedy jego istnienie nie mogłoby się ukryć przez zbyt długi czas.

W raporcie pisze Pan, że na atak podatny jest Win XP SP2 - czy zamierza Pan również testować pod tym kątem inne systemy Microsoftu?

Według raportów od użytkowników innych wersji, są one również podatne.

Jak właściwie znajduje Pan takie błędy? Przypadkiem, czy to raczej kwestia metodycznego sprawdzania kodu pod kątem wszelkich słabości?

Oba sugestie są trafne są prawdziwe. Istnieje wiele metod, od systematycznego analizowania źródeł lub plików wykonalnych, przez zautomatyzowane ale losowe testy (tzw. fuzzing), do zupełnie przypadkowych odkryć.

Proszę powiedzieć, jaka jest procedura po wykryciu przez Pana błędu? Informuje Pan producenta aplikacji? Jeśli tak, to czy późniejsze podanie informacji o błędzie do publicznej wiadomości jest jakoś koordynowane z producentem programu?

W większości przypadków tak - za wyjątkiem sytuacji, gdy dany producent wykazuje się złą wolą (np. dąży do zatajenia problemów, nie rozwiązuje ich przez wiele miesięcy, atakuje środowiska badaczy tego typu problemów, itp).

W tym drugim przypadku zwykle zakłada się, że korzyści z natychmiastowego ujawnienia problemu (umożliwienie klientom ochrony we własnym zakresie, oraz spowodowanie nacisku ze strony klientów na producenta oprogramowania) przewyższają potencjalne zyski ze współpracy z dostawcą.


Tymczasowym, sugerowanym przez ekspertów z Secunia, sposobem zabezpieczenia się przed atakiem jest... nieodwiedzanie potencjalnie niebezpiecznych stron.

1  2 


Komentarze (68)

  • TD
  • 2006-04-26 15:07:14

Wczoraj pojawiły się aktualizacje na Windows czy to oznacza że MS zamierza łaty wydawać również w ostatnii wtorek miesiąca? Podobnie było miesiąc i dwa temu i dotyczyło to kontrolek Active X. Choć może to i lepiej skoro mamy doczynienia z najlepszym gatunkowo serem szwajcarskim a nie systemem operacyjnym?!

  • maciejwww
  • 2006-04-26 15:58:30

ie7.0 beta2 tez na jednej z stron testowych sie wysypał... firefox zaczoł mi się przycinać przy błędzie IE.... :) moze to błąd nietylko IE... bląd w FF mie nieinteresuje - Noscript :), a z Safari miałem okazje raz przez całe życie korzystać...

  • egonek
  • 2006-04-26 16:08:49

najlepsza jest opera!!!!!!!!!

  • tryt
  • 2006-04-26 17:44:00

"nieodwiedzanie potencjalnie niebezpiecznych stron" Aha, ciekawe skad mam wiedziec, ktore strony sa potencjalnie niebezpieczne? Wspaniala rada. Czyli moje surfowanie, gdybym mial IE (a mam fx, opere i konquerora) ograniczaloby sie do google, idg (?) i np. bbc? Moze Secunia zechce podacie liste "potencjalnie niebezpiecznych" stron? ;)

  • Knihgt Ni
  • 2006-04-26 19:56:50

opera. pouzywajcie jej z 2 tyg. poznajcie opcje i gwarantuje ze od niej nie odejdziecie. Gdyby nie genialny total commander byla by dla mnie na 1 miejscu :]

  • abe
  • 2006-04-26 20:15:17

I dobrze, że używacie Opery. Bardzo dobra ale pozostanie zawsze przeglądarką niszową. FF ma przed sobą przyszłość. Klimat mu sprzyja :)

  • bossot
  • 2006-04-26 20:18:31

co do opery sciągnołem, próbowałem używać, i goły firefox jest dużo lepszy a co dopiero owtyczkowany. a o dziurach w niej cicho, bo prawie nikt nie szuka ze względu na śladową popularność.

  • Maciej
  • 2006-04-26 20:32:35

Jest dokładnie tak, jak to opisuje się w ostatnich komantarzach. Stosowanie Opery daje inny wymiar chodzeniu po Internecie. Jednak na to, żeby się na nią przesiąść trzeba motywacji, nieco determinacji, otwartego umysłu i chęci nauczenia się czegoś nowego. Taka inwestycja akurat w to narzędzie na pewno się opłaci. Co się zyskuje? 1/ Szybkie i pewne narzędzie do przeglądania Internetu; 2/ Wiele podręcznych i niezwykle użytecznych opcji dostępnych pod prawym przyciskiem myszki; 3/ Zakładki na kolejne strony; 4/ Dopasowywanie strony do wielkości okna; 5/ Blokowanie pop-upów (coraz skuteczniejsze) i niepożądanych stron; 6/ Powiększanie i pomniejszanie zawartości w oknie przeglądarki.. i wiele wiele innych niezwykle użytecznych funkcji. Już niektóre banki zaczynają doceniać bezpieczeństwo, szybkość i bezproblemowość tej przeglądarki (zapytajcie w BPH Online). Poużywajcie Opery, a nie będziecie chcieli(-ały) innej przeglądarki.

  • wnuk
  • 2006-04-26 20:46:29

i znowu sie zaczeło... Czy wy nigdy niezrozumiecie że opera czy FF to kwestia gustu ? Obie przeglądarki są o niebo leprze od IE ale porównywanie ich wzajemnie mija sie z celem.

  • Quapcio
  • 2006-04-26 20:50:32

Maciej: zapomniałeś dodać, że Opera przy skalowaniu przeskalowuje obrazki (przydatne na bramce opery przy marnym monitorze ;) co nie zmienia sprawy, że jakoś wróciłem do FF wnuk: po p piszemy "rz", ale choć "pszczoła" to wyjątek o którym się mówi, to "lepszy" też do nich należy ;)

  • Maciej
  • 2006-04-26 20:51:09

Podobnie jak z Operą jest także z... komunikatorem AQQ (z wtyczką np. GG), który zupełnie potrafi zastąpić GG, a zajmuje dużo mniej pamięci RAM, chodzi szybciej, lepiej wygląda. Przy instalacji pyta się tylko, czy przenieść ustawienia z używanego wcześniej GG i... wchodzimy w znany świat GG tylko z dużo ładniejszym i przystępniejszym środowiskiem. Przejście na AQQ również wymaga otwartości w uczeniu się i chęci stosowania czegoś lepszego niż tego, czego się kiedyś obsługiwać nauczyło. Trochę chęci, otwartości, odwagi i determinacji do ułatwiania sobie życia, a stanie się ono rzeczywiście łatwiejsze. Dzisiejsze czasy nie sprzyjają umysłom zamkniętym i ociężałym - trochę gimnastyki i chęci, a będzie lepiej się nam żyło. Pozdrawiam

  • Quapcio
  • 2006-04-26 20:51:10

oczywiście bramce orange'a nie opery :)

  • bossot
  • 2006-04-26 20:57:35

re Maciej całe strony? to mi napisz jak przeskalować duży obrazek tak zęby sie zmiescił w oknie przeglądarki bez przewijania (otwarty jest oczywiscie w osobnym panelu). jak dotąd mi sie to nie udało, i to jeden z głównych powodów dla którego dla mnie goły firefox to wiecej niż opera (owtyczkowanego nigdy nie przescignie, mam dokładnie taką przeglądarke jakiej ja potrzebuje a nie taką jakiej powinenem potrzebować wg jej twurców). pozatym opera to kombajn, lepiej skoncentrować jest na jednej rzeczy i starać sie zrobić ją jak najlepiej (tak aktualnie postępuje mozilla)

  • Quapcio
  • 2006-04-26 21:02:31

bossot - odpowiem za Macieja - ja naciskam CTRL i ciągnę kółkiem w dół aż się zmieści (właśnie sprawdziłem na tapecie 1600x1200 na monitorze 1024x768 :) (a CTRL i w górę i już można odczytać token orange'a :) jeśli podasz mi taką wtyczkę do FF będę wdzięczny

  • Maciej
  • 2006-04-26 21:03:44

Co do wypowiedzi WNUKa.. Zgadzam się, że istnieje coś takiego, jak GUST, ale jest to zakamuflowana wersja PRZYZWYCZAJENIA, które wg niektórych jest PONOĆ drugą naturą człowieka. Ale, jak już powiedziałem, to nie czasy na przyzwyczajenia... Przyzwyczajenie jest wrogiem nowego. Kto się nie zmienia, ten się... cofa. Ale widocznie i to jest w naturze człowieka... Trudno. Nic na siłę.

  • bossot
  • 2006-04-26 21:14:04

ależ prosze chodzi ci chyba o http://www.mozillapl.org/katalogi_i_bazy/baza_dodatkow/rozszerzenia/wyswietlanie_stron/image_zoom chociaż przeskalować do rozmiarów okna zbyt duży obrazek potrafi nawet goły firefox (starczy lewo-click na nim) a skoro już o obrazkach gadamy, to drobiazg przydatny przy galeriach http://www.mozillapl.org/katalogi_i_bazy/baza_dodatkow/rozszerzenia/nawigacja_na_stronach/next_image

  • DJ
  • 2006-04-26 21:22:31

heh, dla mnie obydwie przeglądarki są OK! Kiedyś używałem FF (oczywiście jak sie pojawiła wersja 1.0:)) ale pare miesięcy temu kolega zaraził mnie operą. Od tego czasu korzystam z obydwu z nich bez wyróżniania na "sytuacje" kiedy którą. Poprostu wybieram którą popadnie akurat pod myszke :) Pozdro

  • Quapcio
  • 2006-04-26 21:37:48

niestety chwilowo dodatku nie sprawdzę, bo działa z wersjami do 1.5 a ja mam 1.5.0.2 więc już się nie nadaję ;)

  • Pawlik
  • 2006-04-26 21:44:02

Ten "Explorer Destroyer" to szczyt debilizmu. Poprostu jakaś firma wmówiła głupkom że FF jest najlepsz i tyle. A oni jak posłuszne zombie postanowili działać jak misjonarze i siłą nawracać na jedyną "słuszną" przeglądarkę. Fanatyzm zawsze był i jest największą głupota jaką mozna było wymyśleć. Czasem poprostu głupota ludzka nie zna granic. Dobrze są jesczer ludzie którzy potrafią normalnie mysleć a nie tak jak ktoś im kazał...

  • pamejudd
  • 2006-04-26 22:20:58

Opera... Jestem kompletnym laikiem netowym, ale uzywanie tez przegladarki zauroczylo mnie od pocztku... Chocby mozliwosc wylaczeniia debilnych dzwiekow reklamowek na portalach. Po prostu MIODZIO! Macieju - przylaczam sie do glosu: OPERA RZADZI. A Firefox? Coz... Instalujta se co chceta... Uwtyczkowiajta go na maksa.. Opera i tak bedzie No. 1 :)

  • puciak
  • 2006-04-26 22:56:26

poużywajcie opery, używałem, starałem się przesiąść ale gówno z tego wyszło. nie ma adblocka, interfejs taki siaki, jest szybka ale wolę firefoksa bo jest dla mnie 100x wygodniejszy.

  • KnihgtNi
  • 2006-04-26 22:57:27

nie twierdze ze FF jed do bani... twierdze tylko... ze ciezko by bylo tam wgrywac tyle rzeczy co ma opera i jestem pewien ze to wszystko razem wciagal by wiecej ramu niz opera i chodzil wolniej i mniej stabilnie:P dajmy na to: gesty myszki, gdy siezde u kogos zawsze machal mycha i nie dziala :P notatki (ktore po klikniecu przenosza do strony z kttorej zostaly skopiowane) wklej i przejdz, czyli skopiowany link po wklejeniu automatycznie sie odpala... dobrze zorganizowane panele, przyciski mozna ukladac gdzie sie che skalowac, mozna chyba z nimi wszystko, gdzie chemy dodajemy pasek interesujacych nas wyszukiwarek. konta userow, potrafi czytac strony na glos ;] zaznaczamy text klikamy prawym wybieramy przetlumacz i wybieramy jezyk. wyswietlenie jeden pod drugim wszystkich odnosikow na stronie... moge wymieniac chyba do jutra wszystkie ugodnienia :D naprzyklad taka ikona smietniczek... jesli przez przypadek zamkniemy jakas strone klikamy na smietniczek i beda tam ostatnio zamkniete strony... niby jest "historia" ale to jest o wiele bardziej poreczne jezeli stronka ma slabo widoaczny text bo tlo przeszkadza klikamy okularki i wybieramy dogodna opcje az bedzie ok :D jak nie zalezy nam na obrazkach wylaczamy ladowanie obrazkow i net smiga :] przeszkadza muzyczka - wylaczamy ;] http://www.google.com/ie takie malutkie google bardzo fajnie wyglada w zakladkach :] poprostu przenosimy ten adres stronki lewym myszy do "toolbara" klikamy i mamy w na lewo malutkie google. :] a to wszystko za 3.7 MB :D no "firefoxowcy" podawac po kolei nazwy wtyczek ktore musze zaladowac :> zapomialem ma jeszcze obsluge sieci IRC FF jest spoko sam instaluje ludzia FF bo jest prosty latwy przyjemny. aa i podstawa: ma w pamieci ostatnie strony tak ze jak podazymy za jkims linkem nadusimy pozniej wstecz (badz przytrzymamy prawy i maczniemy mycha na lewo - gesty) laduje sie momentalnie bo ma ja w pamieci. nie trzeba ponownie czekac az zaladuje. baaardzo dobra sprawa. PS. FF ma lepszy pasek szukania (ctrl+f) no i fajnie instaluje wtyczki np flash player. ogolnie jest to produkt bardzo udany. mial byc latwy szybki przyjemny i taki jest i nic go nie ogranicza - wtyczki.

  • knihgtNi
  • 2006-04-26 23:01:58

Puciak? interfejs brzydki?? http://my.opera.com/community/customize/skins/ ja uzywam opery od jakis 3-4 lat ale jeszcze czasami znajde gdzies opcje ktorej nie znalem, nie uzywalem :] a teraz nie moge sie bez niej obyc :P narzekanie na interfejs w operze jest conajmniej dziwne bo ona moze wygladac jak tylko chesz =]

  • sentio
  • 2006-04-26 23:16:58

> to mi napisz jak przeskalować duży obrazek tak zęby sie zmiescił w oknie przeglądarki bez przewijania (otwarty jest oczywiscie w osobnym panelu) @bossot: Wystarczy nacisnąć przycisk "Dopasuj do szerokości".

  • mad_man
  • 2006-04-26 23:21:21

@pucika, opera miala adblocka w czasach kiedy Ty na gowienko mowiles papu, tylko bylo on zakamuflowany, trzeba bylo grzebac w plikach ini, w sumie nadal to dziala zachowali kompatybilnosc wstecz, a teraz jest cos takiego jak : "block content" no i nie powiesz mi ze ff ma klienta bittorenta czy tez klienta poczty :Pa dwa tak jak przemdowcy mowili, jak dorzuce kilka wtyczek ktore w operze mam domyslnie to z ff robi sie mul po prostu mul nie mowiac juz o tym ze jak otworze 10 stron to jest kleska:/

  • TWDonald
  • 2006-04-26 23:29:49

FF jest ok do normalnego przeglądania stron, ale jeśli chcę skopiować jakiś tekst to już gorzej.. treść zostanie skopiowana, ale bez formatowania, już nie wspominając o kopiowaniu tabelek.. :( dlatego używam jeszcze Avant Browser

  • maariusz
  • 2006-04-26 23:31:58

ludzie!! o czym wy gadacie?? jeżeli komukolwiek przesiadka z IE na inną alternatywną przeglądarke (nieważne czy był to ff czy opera) sprawiła problem to chyba z nim coś nie tak. Przyznam sie szczerze że także dość długo korzystałem z explorera.... ale po przeczytaniu lektórki o kolejnej dziurze postanowiłem spróbować innej przeglądarki (najpierw ff ale ostatecznie zostałem przy Operze :] ). no ale przyszedł czas na odzwyczajenie reszty rodzinki od tego dziadostwa.. i zrobiłem to w bardzo prosty sposób.. usunąłem ikonke IE z pulpitu a w to miejsce pojawiły sie ikonki ff oraz Opery. Powiedziałem ze przez to tez da sie oglądać stronki ;) i co sie stało... przerzucili sie bez najmniejszego problemu (bo szczerze mówiąc jaki mógłby być problem?) moja jedna siostra wybrała ff (bo twierdzi że lepszy) a ojciec oraz druga siostra wolą opere ( i dobrze :)) przeglądarki internetowe to nie programy typu AutoCAD czy Photoshop - ich sie nie uczy! z nich sie korzysta!! koniec kropka! :)

  • maariusz
  • 2006-04-26 23:36:45

a napisałem to bo mnie zirytował Maciej - tą swoją wypowiedźią że aby przesiąśc sie na inną przeglądarke to trzeba mieć determinacje i otwartość umysłu - eh.....

  • Jerzy J.
  • 2006-04-27 00:21:08

Mówcie co chcecie, wyzywajcie od troli, ale i tak Opera jest lepsza.

  • puciak
  • 2006-04-27 01:06:27

@knihgtNi: niefunkcjonalny, skórka fajna. dałem są sobie w firefoksie i teraz mam ładnie. dokładnie to czego oczekuję: funkcjonalność firefoksa i wygląd opery (szkoda, że nie szybkość, ale nie narzekam bardzo) @mad_man: jak zainstalowałem to pierwsze co zrobiłem to szukałem jak coś takiego (adblocka) wsadzić do opery. znalazłem jakieś super wskazówki, żeby grzebać w folderach i plikach ini, w końcu sobie odpuściłem, bo miałem dość. w ff instalacja pluginu nie wymaga wysiłku. w ff są plug iny, w operze nie. i jakoś mogę sobie spokojnie otwierać 20 stron i nie mam wielkich problemów. maszynę mam taką sobie. czasem ff przymula, ale bez przesady. nie wiem po co takie dyskusje. każdy broni swojego. operowcy jak zwykle zażarcie. powinienem się przyzwyczaić. tak samo winda i linux. jakoś mało osób zauważa, że te dyskusje prawie niczym się nie różnią. co jest uwaga o windzie, linuksie, jakiejś przeglądarce to zawsze się rozpęta ta sama dyskusja. pewnie mądrzejsi to ignorują a ja się nie wiem po co wtrącam, bo i tak nic nie zmienię.

  • krzysiek
  • 2006-04-27 02:29:06

to i ja dorzuce swoje trzy grosze (albo włożę kij w mrowisko... jak kto woli) netu używam od dość dawna (jak na swój wiek) i wstyd się przyznać, ale kawał czasu moim wirtualnym światem rządził IE Dziurawiec. Potem przyszła kolej na Operę - zachwycenie. Przeglądarka po prostu niesamowita. Pod każdym względem... i żaden FF jej nie podskoczył :) Ale około wersji 8 zaczął mnie w Operze irytować przerost formy nad treścią. Na co komu czytnik poczty... przecież są do tego specjalizowane programy. IRC, to samo. I właśnie wtedy "wpadłem" w firefoxa. Przeglądarka prostacka :) ale stopniowo ulepszana wtyczkami stała się moim przyjacielem. Nie jest to krowiasta Opera, która ma masę funkcji nie przydatnych mi. FF był czymś jak kompilacja kernela dla Linuxowców, czyli dostrajanie narzędzia do własnych potrzeb. Wygląd - motyw Noia 2 Extreme, sądzę że nie muszę komentować :DDD Wtyczki - błogosławieństwo. Czego sobie człowiek tylko zażyczy. Aktualnie zainstalowane mam 25 wtyczek, a sądzę że nie jestem rekordzistą w tej materii :) I te wtyczki to potęga. Przykładowo nie wyobrażam sobie surfowanie w polskim internecie bez AdBlocka. Niby Opera też ma takie coś, ale ludzie... to w Operze jest sto lat za murzynami. Czy zamula system? z taką ilością wtyczek, w tym otwarte kilka (czasem kilkanaście kart) z cache'owaniem historii 20 stron oraz managerem sesji (wiem wiem Opera też to ma) to chyba nie dziwne że potrafi czasem zagarnąć dla siebie 100-150 mega. Ale jakoś mnie to nie przeraża Po prostu ta przeglądarka stała się dla mnie "przezroczysta". Ja nie widzę programu - widzę internet. Normalnie czuję się jak Neo gdy pierwszy raz zobaczył "spadające literki Matriksa na żywo". Pozdrawiam wszystkich "wojowników" :) i życzę pozostania przy swojej ulubionej przeglądarce. A co do artykułu... jak to już ktoś ładnie podsumował - jak można do jednego wora wrzucać krytyczne luki zabezpieczeń i na przykład błędy renderowania plików graficznych. Paranoja :)

  • Macius
  • 2006-04-27 07:30:52

Opera RULEZ

  • manix
  • 2006-04-27 08:20:44

@ krzysiek i anonim. nie wydaje mi się, żeby coś było tu wrzucone "do jednego wora". 80% tekstu poświęcono błędowi w IE - we wzmiankach o dziurach w safari i ff wyraźnie zaznaczono, ze są zdecydowanie mniej poważne. polecam najpierw czytać, a potem komentować.

  • tadek
  • 2006-04-27 08:47:45

Czym jakiś soft mniej popularny tym wieksze szanse na ilośc i wielkość niepoprawionych błędów. Również czym jakiś soft bardziej popularny tym duuużo duuużo więcej hackerów nad nim siedzi. Co daje efekt taki, że niszowe programiki są jak sito ale jest nimi małe zainteresowanie u patologicznych ludzików dlatego dają sie użytwać prawie tak jakby były na poziomie.

  • aghar
  • 2006-04-27 08:50:19

manix - ale tytuł sugeruje coś zupełnie innego: zrównanie wszystkich przeglądarek. BTW: ludzie, odróżniajcie rozszerzenia (extensions) od wtyczek (plug-ins)! To, co opisujecie dla Ff to właśnie rozszerzenia!

  • manix
  • 2006-04-27 09:09:18

@ aghar - o ile ja umiem czytać, to tytuł sugeruje, że w IE, FF i Safari są dziury. I to sie chyba zgadza? Twoim zdaniem Autor powinien zatytułować tekst "IE, Firefox, Safari - dziurawa trójca (chociaż te w IE to są najgroźniejsze, bo te w Safari i Firefoksie to nie, one w ogole nie są niebezpieczne według Secunii)"? troche długi byłby, nie? moim zdaniem po to sie pisze arty długie, zeby ludzie czytali coś więcej niż tytuły. Choc niestety z tego co widze, to wsrod komentujacych w IDG standardem robi sie komentowanie tekstów, ktorych sie w ogole nie przeczytało (patrz: mega dyskusja o Operze, o ktorej w tekście nie ma słowa, lol)

  • krzych
  • 2006-04-27 09:18:38

Opera, Opera, Opera jak długo będziecie zwolennikami innych przeglądarek. Spróbujcie, Opera uzależnia!!!! :-)

  • KnihgtNi
  • 2006-04-27 09:22:29

FF ma adblocka i dlatego jest lepszy...?? lol to ja mam do windowsa - Corela i photoshopa... dlatego jest lepszy od linuxa?? nie chce tu wojny bo i tak nikt jej nie wygra :] ale my korzystajacy opere czujemy sie zle z tym ze czesto jest pomijana. jest nas mniej ale walczymy zacieklej :> co widac po komentarzach :D

  • IGI
  • 2006-04-27 09:33:15

To i ja wrzuce swoje 10 zł. Daje linka do artykułu na temat przeglądarek... :D http://www.lookum.yoyo.pl/whyopera.html Bo nie chce mie sie tego komentować użytkownicy firefoxa jesteście po prostu żałośni. Opera nie ważne czy ma dużo czy mało zwolenników i tak będzie najbezpieczniejsza. Opera Software skupia sie tylko i wyłącznie na bezpieczeństwie i szybkości. A co do prędkości działania samego programu, jeśli sie odpowiednio skonfiguruje (i to tylko w zwykłych ustawieniach) wszsytkie bajery to będzie chodzić 2 razy szybciej niż wbudowany w system IE.

  • Harvard
  • 2006-04-27 09:42:07

Opera jest dobra dla facetów którzy lubią tańczyć w balecie. Firefox - dla gajowych co to lubią leśną zwierzyne. IE - dla businessman-ow,kadry zarządzającej,informatyków,profesorów wyższych uczelni,studentów i wszystkich innych ciekawych świata i inteligentnych ludzi. Safari - wiadomo -podóże do egzotycznych krajów ,kenia,brak wygód ale za to dziwnie i niecodziennie.

  • Tamara
  • 2006-04-27 09:44:55

Ale Opera jest mierna. Instalowałam już chyba 6 przeglądarek w tym roku i nic specjalnego na plus ani minus (za całość) po paru miesiacach codziennego używania w porównaniu z wiodącymi przeglądarkami. Podobnie z kolejnymi ich podpodpod wersjami.

  • ja
  • 2006-04-27 10:04:45

a ja używam wszystkich przegladarek, oprócz safari.IE tylko z nakładka Avant Browser i musze przyznać ,ze sprawuje się wyśmienicie.Przy blokowaniu Flash jest niezastąpiony.AdBlock Firefoxa jest wg mnie mocno przereklamowany - nie radzi sobie z flashem przynajmniej u mnie!(może coś nie tak robie?).I irytuje mnie ciagłe dodawanie do listy blokowanych !skoro cały czas zmieniają adresy!Co z tego ,ze np mi zablokuje adblock flasha , czy tez opera , jak mam wtedy "piekny" biały obrazeczek pływający po ekranie, którego nie mogę zamknać ( bo niby zablokowany) wiec nie ma zamykania!a który skuteczniej zasłania mi tekst niż reklama , którą bym zamknał, a tak muszę jeszcze używać Duke Nukem ( dwa razy!) aby to puste pole znikneło!więc takie blokowanie" nie ma sensu- szybciej i latwiej wyłacze reklamę bez tej blokady!Więc wg mnie nie ma idealnej przegladarki- zależy która do czego- każda ma plusy i minusy.A co do bezpieczeństwa- nie popadajmy w paranoję- nigdy nie będzie bezpiecznej przegladarki!Chyba ,że powstanie jakieś monstrum z firewalami , antywirusami , a i to nic nie pomoże , bo im bardziej jakaś popularna , tym wiecej narażona na atak!

  • zaspany
  • 2006-04-27 10:37:10

Szanowni Panowie Redaktorzy ... przynajmniej informujac informujcie prawidlow ... odkryty blad przez Michala Zalewskiego dotyczy tylko i wylacznie IE wiec dlaczego w tytule mamy firefox i safari ??? To zwykle dyletanctwo autora tekstu badz swiadoma prowokacja. Jezeli szanowny pan redaktor chce cos sie dowiedziec na ten temat zapraszam na : http://secunia.com/advisories/19762/ i dol samych zrodel: http://lists.grok.org.uk/pipermail/full-disclosure/2006-April/045422.html

  • kid
  • 2006-04-27 11:00:36

@ja: spróbuj adblocka wraz z tym adblock filterset.g updater: https://addons.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?id=1136

  • krzysiek
  • 2006-04-27 11:07:38

@ja chyba jednak nie umiesz dobrze skonfigurowac AdBlocka :) Przy wykorzystaniu wildcarda "*" w adresie blokowanym (np: http://reklama.onet.pl/*) pozbywasz się ładnie całego syfu. @aghar masz rację, chodzi o rozszerzenia. jakoś łatwiej mi pomyśleć o nich jako o "wtyczkach" stąd zmiana nazwy :) @KnihgtNi nie rozumię twojego toku myślenia z tym Corelem i Photoshopem. Ja uważam że FF jest lepszy nie tylko z powodu "doinstalowania" AdBlocka. Dla MNIE jest lepszy bo jest zbudowany od podstaw przeze mnie. Zgodnie z tym czego oczekuję. Nie jest mi nic wciskane na siłę. Opera fajna jest ale bardziej chyba widzę przy niej moją mamę albo babcię, bez urazy, to tylko moje zdanie.

  • misiek
  • 2006-04-27 11:09:28

zaspany, człowieku, weź sie obudź. przeczytaj tekst, albo chociaz zajawke - przeciez tam jest wyraznie napisane co odkrył zalewski, a czego nie. Jestem pewien, ze nie czytales - bo gdybys zadał sobie odrobine trudu, to nawet znalazbys w nim odnosniki, ktore podajesz. najsmieszniejsi są tacy kolesie, co drą z kogos łacha sami i jednocześnie sami obnażają swoją totalną ignorancję m

  • atosek
  • 2006-04-27 11:58:00

Używajcie Lynxa! I przestańcie wreszcie p... od rzeczy, cholerne dzieci Neostrady (czytaj: matołki)!

  • polo
  • 2006-04-27 12:00:25

Mimo swoich paru wad: OPERA RULEZZZ !!! To wszystko.

  • VooEak
  • 2006-04-27 12:16:00

tak! atosek ma racje! zostawmy wszystko i przerzucmy sie na lynxa! (a tak na serio to calkiem fajna przegladarka)

  • Inszy
  • 2006-04-27 12:20:58

Taka akcja promocyjna Firefoxa by mnie tylko do niego zniechęciła. Mam nadzieję, że z Operą nie będą odstawiać takich numerów.

  • arti
  • 2006-04-27 12:25:18

A o Operce ani słowa? ) Używam jej już dobrych kilka latek... i nie oddam :)))

  • bossot
  • 2006-04-27 12:41:50

re anonim gesty? dziekuje nie skorzystam (w operze po paru minutach norolmalnego suforwania po stronie dowiedziałem sie żę wykonałem gest, wybrałem naturalnie wyłączenie tego ustrojstwa) no chyba żę ktoś chce żeby mu sie różne rzeczy działy tylko dlatego żę odważył sie dotknąc myszki to stosowna wtyczka do firefoxa jak najbardziej jest. Trzymanie odwiedzonych stron w pamieci? od wersji 1.5 jest (wtyczek nie trzeba). co do image zooma i niezgodnosci z 1.5.2 możliwe, nie używam (starczy mi że sie miesci obrazek w oknie przeglądarki bez przewijania). zas do adblocka pakuje gotowy zestaw regułek z reklamowymi serwerami (a po jego wyłączeniu/korzystaniu z kompa bez niego dziwie sie jak można wogle krozystać z strony przy tylu reklamach)

  • ja
  • 2006-04-27 12:57:10

do Krzysiek- a co powiesz na blokowanie reklam na Interii?jak użyć tam wilcarda jeżeli każdy swf z innej beczki:(

  • kid
  • 2006-04-27 13:21:38

@ja możesz łaskawie przeczytać mój poprzedni komentarz? to rozwiązuje twój problem z interią.

  • outofspace
  • 2006-04-27 13:57:30

Hmm dobrze mieć spokojne życie z Operą 9 i blokować flashe na interii czy gdziekolwiek

  • janek48
  • 2006-04-27 15:07:26

Witam wszystkich. Dyskusja która powinna się skończyć jakieś półtora roku temu. kTÓRA PRZEGLĄDARKA JEST LEPSZA I DLACZEGO? Po co ? Jeden twierdzi ja używam FF, drugi ja Opera. I co to daje - nic, przepychanki. Obydwie i tak są lepsze od Intenet Explorer. A Ci co nie używają altenetywy, skarżą się na to, na inne - ale co to daje - nic. I takie moje zdanie - jako młodego usera - nie narzucajmy nikomu swoich upodobań. Może tylko same sugerowania coś da - bo narzucanie zawsze kojarzy się z nakazem. Pozdrawiam:JK Oceniam tylko na jeden - bo to znowu włożenie kija w mrowisko - jak zwykle kiedy nie ma o czym pisać!

  • Jerzy J.
  • 2006-04-27 15:15:56

Pan Yano się obraził: http://yano.jogger.pl/2006/04/27/przegladarkowy-obiektywizm/ nic natomiast nie wspomniał o firefoksowej żydomasonerii, cyklistach i kółkach wędkarskich, którzy prowadząc kampanię oszczerstw chcą przejąć panowanie nad światem: http://newsroom.chip.pl/news_170006.html oraz www.ie7.com

  • Pix
  • 2006-04-27 15:23:25

Jak ktoś ma problemy z śmieciami na stronach polecam jeszcze NoScript do FF. To nie pozwala na wykonanie skryptów Javy - dodajmy normalnie bo można spod przycisku włączyć skrypty w zależności gdzie się on znajduje (na serwerze strony czy innym) Kidyś jak podawał ilość zablokowanych skryptów javy na onecie - 32 (strona chodziłą normalnie), po wyłączeniu zaświeciło świństw że hej. Jakie reklamy na Interii??

  • UnKnown
  • 2006-04-27 15:37:20

I dlatego właśnie nigdy nie zainstaluje FF Przez tego typu akcje właśnie nabrałem straszliwego obrzydzenia do FireFox'a. Ogólnie przeglądarka jest bardzo dobra, napewno w chwili obecnej lepsza od IE ale cała ta otoczka jaką tworzą w okól niej jej użytkownicy mi się nie podoba. Wszystko to wygląda na wielką krucjate przeciwko IE i MS. Jak słyszę o tego typu akcjach jak ta, lub czytam posty użytkowników FF (nie wszystkich oczywiście) to odnosze wrażenie że tej przegladarki używa się tylko i wyłącznie z nienawiści do IE a nie z tego powodu, że jest lepsza czy bezpieczniejsza. Osobiście używam IE + Avant Browser, ale korzystałem już z Netscape, Kameleona, Opery a nawet z poprzednika FF czyli Phoenix'a, ale FF nigdy nie zagościł na moim kompie właśnie dlatego, że kojarzy mi się z fanatyzmem, nienawiścią i chęcią niszczenia a nie tworzenia.

  • bossot
  • 2006-04-27 16:47:56

mimo zę sam używam firefoxa przyznaje ta cała akcja z blokowaniem ie to poroniony pomysł (a jak by sie ktoś uparł starczy wykorzystać pełnie możliwosci css2 i w ie sie strona posypie (obsługa tylko częsciowa, czytałem żę w ie7 sie to nie zmieni)a w pozostałych przeglądarkach (niezależnie od tego czy to będzie firefox, opera czy też inne safari) będzie ok bo obsługa jest (w końcu już css3 konczą robić)

  • puciak
  • 2006-04-27 17:40:05

sami idioci. tego się czytać nie da. zaciekli operowcy... ani jednego obiektywnego. na chipie to samo...

  • Q
  • 2006-04-27 18:12:09

ad artykuł; latoś sezon ogórkowy zaczął się wcześnie... ad komentarze; IE NIEISTNIEJE. Opera jest dla "melomanów" FF to jedyna przeglądarka która ma takie rozszerzenie; http://mozillapl.org/katalogi_i_bazy/baza_dodatkow/rozszerzenia/inne/eggon FF - przeglądarka z jajami ;)

  • bossot
  • 2006-04-27 21:12:16

re anonim xhtmla 1.0 obsługuje, Tylko z rozszerzeniem gorzej, html musi być bo przy xhtml sie nie połapie żę potrafi obsłużyć (zwyczajnie nie zna tego rozszerzenia.

  • maciejwww
  • 2006-04-28 13:53:02

Unknown: jestem zwolennikiem ms... to wiadomo... ale kozystam z FF... a opera... kozystalem... zuciłem.. czemu?? To jest kolos z tysiącem niepotrzebnych funkcji... na co mi klient bittorrent w laptopie... bo co mi klient poczty.. do tego mam wyspecjalicowaną aplikacje... wole FF, jego prostote, czystość i możliwości konfiguracyjne...w tym momecie zyzywa mi 50 mb ram'u... mam zainstliowanych ok 20 rozszezen, w panelach 13 stron...jakies 20 serwisow rss w zakladkach osobistych.... czy 50 mb to duzo?? Chyba nie... Powód dla którego zuciłem IE to standardy, a raczej ich brak w IE - CSS2, XHTML 1.1... oraz panele.. ostatnio zainstlowalem ie7 beta2... super!! gdyby nie brak standardow i niestety cały czas miano niebezpiecznej przeglądarki, to ten komentarz by powstawał w IE7, a nie FF... Sama akcja przeciwko IE niema sensu... i wg mie pokazuje kim są naprawde ludzie propagujący open....

  • aghar
  • 2006-04-28 18:19:59

manix - a ja z kolei zakładam, że nie czytam SuperExpresu lub innego Faktu, który chce zachęcić czytelników sensacyjnymi nagłówkami. Bo akurat ten tytuł jest WYRAŹNIE sensacyjny i nie przekazuje dokładnej informacji. Jak w tym starym dowcipie o Reaganie i Breżniewie - jeden przybiegł na ostatnim miejscu od końca, a drugi - zajął zaszczytne drugie miejsce. Prawda? Prawda. Tylko jak podana? Dlatego proszę - mniej sensacji, więcej dokładności. Przecież to nie boli, a czytelnicy tego RSS-a są raczej (chyba?) wykształconymi ludźmi, a nie żądną igrzysk i taniej sensacji tłuszczą...

  • bossot
  • 2006-04-29 12:49:55

re aghar ci którzy są korzystaja raczej z portali typu onet (co szczególni widać po tamtejszych kometarzach)

  • jaq
  • 2006-05-01 18:43:47

i tak Opera jest najszybsza i najbezpieczniejsza !!! ale jak komus potrzeba pasta do sterowania winampem z przegladarki, no cos :D fakt ze FF ma mase gadzeciarskich rozszerzen, tylko pytanie wiekszosc z nich to nie potrzebne blyskotki, poza tym niewielu chyba wie ze Opera tez mozna wzbogacic o rozne dodatkowe gadzety, poprostu poszukajcie, jesli chcecie

  • Makjuzer
  • 2006-05-01 19:55:34

Jak dla mnie istnieje inna trojka: Safari; Shirra; Camino. Kazdy system ma takie przegladarki na jakie zasluzyl;) PS. Opera i FF jest tez na Mac OS X, ale po co? ;>>

reklama

Popularne produkty

Nokaut

PC World z prezentem!

Tak, zamawiam 12 wydań PC World po 14,09 zł każde (zamiast 19,90 zł) od numeru 6/2012.
Dodatkowo program Panda Antyvirus Pro 2012,
chroniący aż 3 komputery, dostanę za darmo.

PC World 6/2012
Nowy numer PC World 6/2011
Razem: 169


  • Z darmową wysyłką
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

  Kariera w IT 2012

Kariera w IT 2012
Uczelnie, rynek pracy, rekrutacja, pracodawcy, rozwój zawodowy - czyli wszystko, co chcielibyście wiedzieć o pracy specjalistów IT w Polsce. Piszemy jakie uczelnie wybrać, dlaczego warto studiować informatykę i kierunki techniczne, jak wygląda proces rekrutacji i jak dobrze wypaść przed pracodawcą, opisujemy pracodawców - firmy IT - i możliwe ścieżki kariery.

  Rekomendacje

reklama
Warunki obsługi - Kontakt - Regulamin - Polityka prywatności
Serwis zgodny z ASME - Serwisy IDG - Reklama -

Prenumerata: PC World, Computerworld, Networld
© Copyright 2012 International Data Group Poland S.A.
04-204 Warszawa ul. Jordanowska 12
tel.(+4822)321-78-00   fax(+4822)321-78-88
Archiwum wiadomości: 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001