Francja: odcinanie piratów od Internetu zgodne z konstytucją

23 października 2009 17:36 Dominik Błaszczykiewicz
Odcinanie dostępu do Internetu osobom, które nagminnie łamią prawo i nielegalnie pobierają z Sieci treści chronione prawem autorskim jest zgodne z konstytucją - orzekł dziś francuski Trybunał Konstytucyjny.
Francuski Trybunał Konstytucyjny uznał, że kontrowersyjny projekt ustawy o odcinaniu piratów od Internetu jest zgony z ustawą zasadniczą. Sędziowie jeszcze kilka miesięcy temu toczyli ze sobą zaciekły spór w tej kwestii. Wreszcie, po kilku miesiącach sporów i poprawkach wprowadzonych przez parlamentarzystów, akt antypiracki uznano za zgodny z literą obowiązujących przepisów.

Dan Glickman, rzecznik i CEO Motion Picture Association of America, skomentował decyzję trybunału mówiąc, że to wielkie zwycięstwo twórców, które pomoże im w walce o ochronę swych dzieł na całym świecie. "Mamy nadzieję, że francuscy ISP będą respektować wyrok sądu i rozpoczną ścisłą współpracę z rządem by wreszcie sfinalizować wprowadzenie aktu oraz jego wykonywanie" - dodał Glickman.

Nowe prawo zakłada utworzenie specjalnego urzędu, HADOPI (Haute Autorité pour la Diffusion des Œuvres et la Protection des Droits sur Internet), działającego w oparciu o zgłoszenia właścicieli praw autorskich do utworów, które trafiły do nielegalnego internetowego obiegu (np. wytwórni fonograficznych i filmowych). Przed odcięciem Internetu użytkownik byłby dwukrotnie ostrzegany, za pierwszym razem w formie elektronicznej, za drugim - listownej - co grozi mu za dalsze pobieranie plików z Sieci. W skrajnych wypadkach, jeśli piractwo ma charakter masowy, ustawa przewiduje też kary grzywny (do 300 tysięcy euro) i więzienia.

Warto przypomnieć, że niektóre zapisy umieszczone w starszej wersji aktu zostały uznane za niekonstytucyjne. Mowa m.in. o przepisie, wyposażającym urząd do walki z piractwem w uprawnienie do wnioskowania u dostawców usług internetowych o odcinanie internautów od Sieci. Francuska Rada Konstytucyjna orzekła jednak, że z uwagi na zasadę domniemania niewinności takie kompetencje muszą pozostać w gestii sądów.


Komentarze (23)

  • ~gość
  • 2009-10-23 18:40:06

I bardzo dobrze.

  • fix
  • 2009-10-23 19:27:55

oni zawsze mieli konstytucje która przewidywała odcinanie czegoś :P

  • Luke
  • 2009-10-23 20:07:33

za pobicia będą mniejsze kary.. to jest chore...

  • ~gość
  • 2009-10-23 20:46:00

tym razem francja nie zapłonie....teraz to ostro poleje sie krew...fix cos w tym jest :).... przepraszam - leży stówka na ulicy w promieniu 100 metrów nikogo - co robicie?szukacie właściciela?tak samo muzyka w necie......leży za free i jest za free...pobieranie jest legalne w 100%....pliki podpisać może każdy po swojemu

  • kat
  • 2009-10-24 01:24:44

~Gość od 100 na ulicy -> tylko problem w tym, ze każdy dokładnie wie kogo ta stówka jest, z resztą co ja będę pisał jak masz takie poglądy, dla ciebie to albo prawdziwe obcięcie po francusku albo zderzenie twojej "opowiastki" ze zdaniem sędziego, wtedy będziesz już inaczej śpiewał.

  • Franko__
  • 2009-10-24 10:47:41

Za uzywanie skradzionej suszarki powinni zlodziejowi odcinac prad w domu.

  • Gość
  • 2009-10-24 11:03:55

Franko__: za używanie kradzionego odcinają ci kawałek wolnego życia lub kawałek zarobków, czyli też twojego życia pośrednio. Jesteś totalitarny? Wolisz stare dobre więzinne metody, a może, anarchię i patologie bez granic (wolność tobie a inni sobie mają radzić lub ginąć - zaiste chore). Dlatego uspokuj się i ustal sobie, że należy wg możliwości adekwatnie ścigać i adekwatnie (w tym wg poszkodowanych i przykłądnie dla kandydatów) karać złodziejstwo i szkodzenie a dobrodziejstwo i moralność wspierać, też wg możliwości a nie usprawiedliwiać się według zachciewajek, tumiwisizmu czy własnych wynaturzeń.

  • Franko__
  • 2009-10-24 11:38:48

@Gość Źle mnie trochę zrozumiałeś, pewnie dlatego, że specjalnie napisałem skrajny przykład. Więc postaram się wyjaśnić swoje stanowisko dokładniej. Kara powinna być odpowiednia do popełnionego czynu. Jeżeli ktoś używa nielegalnego przedmiotu i korzysta przy tym z prądu elektrycznego to nie odcina mu się tego prądu. Internet jest w coraz większym stopniu takim prądem, ustawodawcy sobie chyba z tego sprawy nie zdają. Karanie kogoś za to, że ściąga nielegalne pliki z Internetu poprzez odcięcie go od tego medium jest (tu wpisać niecenzuralne słowo). Czy powinno się karać za piractwo internetowe? uważam, że tak. Czy kara powinna być odpowiednia do popełnionego czynu?, tak. Jak się w sklepie ukradnie przedmiot za 4,40,400,400 zł, powinno się otrzymać karę adekwatną do popełnionego czynu. Ale nie zabrania się za to chodzenia do sklepu ; ]. Ustawodawca francuski poszedł w moim przekonaniu na łatwiznę, po co się zastanawiać jaka kara będzie odpowiednia, walnijmy taką która będzie prewencyjna. To może od razu odciąć wszystkich od sieci. Często podobnie robią nasi mistrzowie z wiejskiej, ale to już zupełnie inna bajka. ps: nie jestem anarchistą, aktywistą, pisowcem, sldowcem, pslowce, peowcem, ani tym bardziej owcą :P.

  • Gość
  • 2009-10-24 12:41:20

Franko__: częściowo nie zgadzam się. Wiesz o istnieniu kary zakazu zbliżania się? Czasem najkorzystniejszą społecznie i odstraszającą bardziej skutecznie jest kara zakazu zbliżania się do komputera lub odcięcia od internetu lub od kontaktu ze zwykłymi ludźmi (np. więzienie) itd. Kara ma aż 6 podstawowych celów, w tym ukaranie sprawcy to tylko jeden i to ze środka tej listy, ważniejsze jest aby korzystnie dla reszty zniechęcić sprawcę i mu podobnych, czyli nie zbyt dużym kosztem lub nie za mało skutecznie. TOje propozycje to idealizm niepraktyczny.

  • ~gość
  • 2009-10-24 12:52:33

kat to wyobraź sobie że leży płyta.....książka.....czy może film....czym to sie będzie różniło od ściągnięcia z netu?tu tez wiadomo czyje to jest - jak to pojmiesz to wróć i się wypowiedz

  • Franko__
  • 2009-10-24 13:08:48

@Gość Poczytałem trochę więcej o tym prawie, który podobno Francuzi nazywają Hadopi, od nazwy agencji, która miała wysyłać 3 krotnie ostrzeżenie przed odcięciem dostępu. W pierwszej wersji odcięcie dostępu miało być orzekane przez agencję. W wersji 2, poprawionej przez legislatora, o odcięciu decyduje sąd. W takiej formie mogę się przychylić do uznania takiego prawa. Jakoś do sądu mam większe zaufanie, niż do jakiejś rządowej agencji, gdzie urzędnik podpisuje kwit bez zapoznania się ze sprawą. Ciągle jednak uważam, że kara w formie pieniężnej była by lepszą formą. Odcinanie kogoś od Internetu, tylko dlatego, że złamał prawo w nim, nie wydaje się najrozsądniejszym rozwiązaniem.

  • qr
  • 2009-10-24 15:42:33

ciekawe jak będą sprawdzali co pobiera użytkownik i co jeśli te dane będą zaszyfrowane

  • qr
  • 2009-10-24 15:55:14

no i oczywiście należy wspomnieć o istnieniu anonimowych VPNów (np ipredator) i innych pomysłach np I2P

  • emzol
  • 2009-10-24 17:18:40

Francja: odcinanie głów osób niepoprawnych politycznie zgodne z konstytucją.

  • ASD
  • 2009-10-24 22:18:34

Dla mnie te dyskusje są bez sensu... Ja piracę, bo po prostu chcę. Szkoda mi wydawać pieniądze na coś co mogę mieć za darmo i mam w d*** co inni o tym myślą. <i>komentarz edytowany przez moderatora</i>

  • jlc
  • 2009-10-25 10:34:39

jaki jest mechanizm obrony przed fałszywymi zarzutami w tej konstrukcji prawnej? nie ma żadnego. Jedna strona jest równocześnie prokuratorem sędzią i katem. Fałszywie pomówiony nie ma żadnej możliwości obrony. A za jakiś czas dostawcy internetu uczynią sobie stały proceder z odcinania użytkowników na podstawie sfabrykowanych przez siebie dowodów. a ci i tak będą musieli płacić. To "prawo" to hańba dla "Republiki Francuskiej" (cudzysłów celowo).

  • intervojager
  • 2009-10-25 21:39:20

Francuscy prokuratorzy i cyberpolicjanci idą na bezrobocie(nowa instytucja do walki z poractwem we Frarancji)! Ja nie mogę... Koleona metoda na "nalerzyte" wykożystanie pieniędzy podatników....

  • siwy
  • 2009-10-26 11:45:49

Porównanie ze stówą, książką czy płytą leżącą na ulicy nijak ma się do tego tematu. Pliki w internecie trudno uznać za "zagubione" przez kogokolwiek, po drugie znalazca świetnie wie czego szuka i to zwykle znajduje. Życzę powodzenia w takim codziennym poszukiwaniu zgubionych stów czy książek na ulicy, może się trafić raz na kilka lat o ile ktoś nie bedzie szybszy.

  • ramones59
  • 2009-10-26 12:33:15

Popieram i czas aby i w Polsce zrobili wielkie sprzątanie i blokowanie piraciarzy z wszystkimi odmianami cwaniaków-kombinatorów- złodziejaszków wszystkiego z netu...

  • easy0709
  • 2009-10-27 05:59:52

Może wreszcie ktoś się zastanowi skąd się bierze piractwo .Gdyby ceny były normalne to by ludzie nie ściągali , a nie 1,5 h filmu 150 pln . Tak długo jak ludzi nie będzie stać tak długo będzie piractwo i odcięcia za wiele nie pomogą znajdzie się sposób na obejście.

  • hans
  • 2009-10-29 12:57:07

Co cóz, a u nas trzeba pochwalic władze w kraju ,poniewaz wiem ,bo słyszałem od znajomych ze niezle sprawdzja w domach to jakie mamy oprogramowanie.Teraz z tego co wiem uderzyli o Trójmiasto.

  • Artur
  • 2009-10-31 17:54:52

Ja jestem za takim prawem . To jest to co i u nas powino byc respektowane.Ale w Trójmiescie juz zaczynaja sprawdzac legalność oprogramowania.

  • hans
  • 2009-11-11 13:53:25

Dziwne sa takie działania moim zdaniem ,ale co kraj to obyczaj i widac w rózny sposób podchodzi sie do piractwa internetowego.

reklama

Popularne produkty

Nokaut

PC World z prezentem!

Tak, zamawiam 12 wydań PC World po 14,09 zł każde (zamiast 19,90 zł) od numeru 6/2012.
Dodatkowo program Panda Antyvirus Pro 2012,
chroniący aż 3 komputery, dostanę za darmo.

PC World 6/2012
Nowy numer PC World 6/2011
Razem: 169


  • Z darmową wysyłką
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

  Kariera w IT 2012

Kariera w IT 2012
Uczelnie, rynek pracy, rekrutacja, pracodawcy, rozwój zawodowy - czyli wszystko, co chcielibyście wiedzieć o pracy specjalistów IT w Polsce. Piszemy jakie uczelnie wybrać, dlaczego warto studiować informatykę i kierunki techniczne, jak wygląda proces rekrutacji i jak dobrze wypaść przed pracodawcą, opisujemy pracodawców - firmy IT - i możliwe ścieżki kariery.

  Rekomendacje

reklama
Warunki obsługi - Kontakt - Regulamin - Polityka prywatności
Serwis zgodny z ASME - Serwisy IDG - Reklama -

Prenumerata: PC World, Computerworld, Networld
© Copyright 2012 International Data Group Poland S.A.
04-204 Warszawa ul. Jordanowska 12
tel.(+4822)321-78-00   fax(+4822)321-78-88
Archiwum wiadomości: 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001