Zadzwoń przez Internet

1 maja 1997 Andrzej Stołecki
O możliwości telefonowania za pomocą Internetu słyszał na pewno każdy surfujący po Sieci użytkownik komputera. Tylko niektórzy jednak na prawdę skorzystali z tego dobrodziejstwa. Telefonia internetowa jest w naszym kraju, w przeciwieństwie do USA, czy np. krajów azjatyckich jeszcze bardzo mało popularna.
O możliwości telefonowania za pomocą Internetu słyszał na pewno każdy surfujący po Sieci użytkownik komputera. Tylko niektórzy jednak na prawdę skorzystali z tego dobrodziejstwa. Telefonia internetowa jest w naszym kraju, w przeciwieństwie do USA, czy np. krajów azjatyckich jeszcze bardzo mało popularna.

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że posiadając dostęp do Internetu ma możliwość wymiany poglądów z kolegą ze Stanów Zjednoczonych nie tylko za pomocą pracowitego wstukiwania z klawiatury ciągów znaków, ale także w formie zbliżonej do zwykłego telefonu i to w dodatku kilkunastokrotnie od niego tańszej.

Jakaś nowość w Internecie?

Pomysł wykorzystania Internetu do prowadzenia zwykłych rozmów telefonicznych nie jest wcale nowy. Około połowy 1995 roku na rynku pojawił się produkt firmy VocalTec o nazwie Internet Phone. I od razu zrobiło się dużo szumu. Pojawiły się spekulacje, że nowy, rewolucyjny produkt będzie bardzo poważną konkurencją dla "zwykłej" telefonii. Przeciwnicy twierdzili, że użytkownicy sieciowych telefonów doprowadzą w szybkim czasie do całkowitego "zapchania" łącz. Dzisiaj widzimy, że żadna z tych prognoz nie sprawdziła się. Wprawdzie, po sukcesie prekursora, programy do telefonowania przez Internet zaczęły mnożyć się jak przysłowiowe grzyby po deszczu, jednak ich znaczenie jest obecnie daleko mniejsze niż to pierwotnie przewidywano. Mimo to nadal przykuwają uwagę i cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem wśród wielu użytkowników Sieci.

Internetowy telefon - co to takiego?

Czym jest internetowy telefon? Najprościej mówiąc jest to oprogramowanie, które pozwala na połączenie się z dowolnym użytkownikiem Sieci dysponującym analogicznym oprogramowaniem i prowadzenie z nim normalnej rozmowy za pomocą głosu. Oczywiście komputery obydwu rozmawiających muszą mieć wyposażenie pozwalające na zapis i odtwarzanie dźwięku. W przypadku komputera PC oznacza to kartę dźwiękową, głośniki (lub słuchawki) oraz odpowiedni mikrofon przeznaczony do współpracy z kartą.

Jak działa internetowy telefon?

Wszystkie internetowe telefony pracują w czasie rzeczywistym, tzn. do przesyłania dźwięku przez sieć korzystają z techniki streamed audio (więcej informacji o problemie przesyłania dźwięku w czasie rzeczywistym uzyskacie sięgając do poprzedniego numeru CYBERA). Często spotykaną niedogodnością przy korzystaniu z telefonów internetowych jest konieczność korzystania z tzw. półdupleksu, czyli rozmowy jednokierunkowej - tak jak komunikują się użytkownicy np. CB-Radia. Aby możliwa była rozmowa dwukierunkowa (full duplex) musimy wyposażyć nasz komputer w odpowiednią kartę dźwiękową (np. Gravis Ultrasound Max) lub powinniśmy skorzystać z dwóch zwykłych kart dźwiękowych, z których jedna wykorzystywana będzie do odtwarzania, a druga do nagrywania dźwięku. Na rynku dostępne są także sterowniki do kart Sound Blaster programowo symulujące full duplex jednak zdania na ich temat są podzielone. Jeśli dysponujemy kartą zapewniającą tylko półduplex musimy pamiętać, że podczas rozmowy konieczne będzie przełączanie programu między trybami odbierania i nadawania. Na ogół może ono być wykonywane ręcznie - za pomocą odpowiedniego przycisku umieszczonego w oknie programu telefonicznego lub automatycznie - program automatycznie będzie przełączał się na nadawanie, gdy zaczynamy mówić i ustawiał się na odbiór w chwilach naszej nieaktywności.

Chcę z kimś porozmawiać!

Niestety dużą wadą telefonu internetowego jest niewygodny sposób nawiązywania połączeń. W przeciwieństwie do zwykłego telefonu osoba, do której dzwonimy musi być odpowiednio przygotowana, by móc nawiązać z nami łączność. Oznacza to, że aby z kimś konkretnym porozmawiać musimy się wcześniej umówić z nim na telefon np. za pomocą e-maila. Na komputerze naszego rozmówcy (który oczywiście też pracuje w danym czasie w Internecie) musi działać taki sam program do internetowej telefonii, jakiego i my używamy.

Musimy też umieć jakoś odszukać rozmówcę w Sieci. Często do tego celu będziemy potrzebować adresu IP jego komputera (np. przesłanego pocztą) lub co najmniej znać jego pseudonim. Jeśli korzystamy z połączeń modemowych adresy IP naszych komputerów są na ogół przydzielane dynamicznie w momencie nawiązania połączenia. W celu wyeliminowania tej niedogodności producenci oprogramowania internetowych telefonów udostępniają w Internecie specjalne serwery, które przechowują dane wszystkich aktywnych w danej chwili użytkowników systemu. Nasuwa się tu porównanie z bardzo popularnym w Sieci systemem IRC (omawianym w numerze CYBERA z wiosny br.). Podczas konfigurowania naszego telefonu wpisujemy dane, które następnie przekazywane są serwerowi i dzięki temu stają się widoczne dla innych użytkowników systemu. Są to dokładnie takie same dane jak w IRC - nasz nick (pseudonim) i ewentualnie więcej informacji, jakie zechcemy o sobie podać. Do nawiązania rozmowy wystarczy już tylko dwukrotne kliknięcie myszą na pseudonimie wybranej osoby. Podobnie jak w przypadku zwykłego telefonu możemy rozmawiać równocześnie tylko z jedną osobą. Nasz internetowy telefon może być "zajęty", lecz gdy już prowadzimy rozmowę i ktoś inny próbuje się do nas "dodzwonić" informacje o tym są wyświetlane, co pozwala na późniejsze "oddzwonienie".

Niektóre z programów oferują funkcję tzw. poczty głosowej, która umożliwia odtworzenie informacji pozostawionych przez rozmówców "dzwoniących" w czasie naszej nieobecności. Oprócz poważniejszych zastosowań telefony internetowe bardzo często wykorzystywane są do prowadzenia wszelkiego rodzaju pogawędek towarzyskich, szlifowania języka, nawiązywania nowych kontaktów (kolejne podobieństwo do IRC). Dzięki nim mamy możliwość porozmawiania "głosowo" z ludźmi z całego świata przy minimalnych kosztach (w przypadku stałego łącza zupełnie za darmo!). Zabawa jest naprawdę przednia. Oprócz tego jesteśmy w stanie porozmawiać z rodziną z dalekich krajów, płacąc za rozmowę tyle samo ile za zwykłe lokalne połączenie telefoniczne. Oszczędności są zatem naprawdę duże.

Szykujemy sprzęt

Telefony internetowe nie mają wygórowanych wymagań sprzętowych choć nie zadawalają się byle czym. W przypadku komputera klasy PC musimy dysponować modemem zapewniającym połączenie z Internetem z prędkością co najmniej 14400 bps (zalecany szybszy), dobrą kartę dźwiękową (zalecana karta z tzw. full duplexem), mikrofonem współpracującym z kartą dźwiękową, głośnikami (lub słuchawkami), a nasz komputer powinien mieć co najmniej 8 MB pamięci RAM i procesor 486 DX2/66 MHz (lub szybszy). Po spełnieniu tych wymagań pozostaje nam jedynie wybór oprogramowania.

Jaki program wybrać?

Na rynku dostępnych jest wiele programów przeznaczonych do telefonii internetowej, w tym m.in. polski program o nazwie Inter Tel produkcji gdańskiej spółki ANCO. Jakość, funkcjonalność jak i możliwości tych rozwiązań są bardzo różne. Niestety o naszym wyborze nie zadecydują zapewne tylko możliwości i preferencje, ale i cena oprogramowania. Niektóre z nich (np. najpopularniejszy obecnie Internet Phone) są programami komercyjnymi, za które po prostu trzeba zapłacić (ceny wahają się w granicach 50 USD). Inne to programy typu shareware lub freeware, nie zawsze jednak oferujące te same funkcje co programy komercyjne.

Niestety w dziedzinie telefonii internetowej nie ma jeszcze jednolitych standardów. Bezpośrednim tego następstwem jest poważne utrudnienie - "rozmawiać ze sobą" mogą tylko takie same programy. Musimy się więc liczyć z tym, że np. kupując program Internet Phone będziemy mogli rozmawiać tylko z posiadaczami tego samego programu na całym świecie (choć jest ich pewnie niemało). Obecnie trwają prace nad wprowadzeniem standardu transmisji dźwięku przez Internet - protokołu RTP (Real-time Transport Protocol). Pojawia się coraz więcej programów zgodnych z tym standardem. Wszystkie one potrafią się miedzy sobą "dogadywać", niestety jest to w dalszym ciągu margines. Nadal większość internetowych telefonów tworzona jest na konkretne platformy i tylko niektóre z rozwiązań posiadają wersje działające w rożnych systemach operacyjnych. Decydując się na jakiś produkt należy sprawdzić wiec czy za jego pomocą będziemy mogli rozmawiać np. z użytkownikami UNIX-a, podczas gdy sami pracujemy w Windows 95.

Co można polecić?

Tym, którym niestraszne wydatki rzędu 50 USD (mogą się szybko zwrócić) polecam programy komercyjne, zwłaszcza prekursora w dziedzinie telefonii internetowej - Internet Phone firmy VocalTec www.vocaltec.com Równorzędną konkurencją są programy Web Phone firmy NetSpeak Corporation www.netspeak.com oraz Web Talk znanej skądinąd firmy Quarterdeck www.qdeck.com Wyboru proponuje dokonać po wstępnym zapoznaniu się z tymi programami. Producenci udostępniają na ogół wersje demonstracyjne swoich produktów, które pozwalają na pełne zapoznanie się z ich możliwościami. Czasem funkcjonalność programów jest w pewien sposób - ograniczona np. tylko do 3 minut rozmowy. Użytkownikom, którzy pragną posiadać aplikację opracowaną w całości w języku polskim warto polecić - Inter Tela dzieło krajowej spółki ANCO.

Ci, którzy chcą bawić się za darmo powinni zwrócić baczniejszą uwagę na następujące produkty: CoolTalk - program znany już wielu użytkownikom, ponieważ rozprowadzany był z wersja 3.0 Netscape Navigatora, Tele Vox firmy Voxware Inc. www.voxware.com , Speak Freely - program autorstwa Johna Walkera www.fourmilab.ch/speakfree/windows/, pierwszy naprawdę wieloplatformowy produkt (Unix, Windows, Amiga), czy współpracujący tylko z przeglądarkami WWW program PowWow firmy Tribal Voice www.tribal.com oraz wiele innych, ale na ogół nie oferujących już takiej funkcjonalności

Uwagi techniczne

Czasem pomimo spełnienia przez nas wymogów sprzętowych zdarza się, że jakość dźwięku jest niezadawalająca, lub część wypowiedzi naszego rozmówcy "ginie". Na ogół przyczyną takiej sytuacji jest niewystarczająca przepustowość łącz internetowych. Nie mamy na to większego wpływu i gdy jakość dźwięku nam nie odpowiada, nie pozostaje nic innego jak spróbować połączyć się o innej porze lub użyć innego programu. Telefony internetowe maja swoje "humory". Np. jedne lepiej sprawdzają się, gdy mówimy długimi zdaniami, inne gdy nasze wypowiedzi są krótkie. Zakłócenia transmisji mogą w różny sposób wpływać na jakość dźwięku. Decyzje o wyborze programu proponuję podjąć po przejrzeniu i przetestowaniu kilku produktów

Gdzie warto zajrzeć?

W Sieci odnajdziemy bardzo wiele stron poświeconych internetowej telefonii. Na pewno warto zajrzeć na stronę prekursora tej technologii - firmy VocalTec www.vocaltec.com. Poza tym można odwiedzić strony poświecone w całości internetowej telefonii, np. http://www.virtual-voice.com. Zainteresowanym polecamy poza tym zestawienia i oceny zamieszczone na stronach http://www.man.poznan.pl/hypertext/cwsa/phone.html, http://www.cnet.com/Content/Reviews/Compare/Webphone/. Niedawno powstał też ambitny projekt zmierzający do połączenia telefonów internetowych z ogólnoświatową siecią telefoniczną - tzw. Free World Dialup. Więcej informacji na ten temat znajdziecie na stronie http://www.pulver.com/fwd/.


Komentarze

Nikt nie dodał‚ jeszcze komentarza.

reklama

Popularne produkty

Nokaut

  Rekomendacje

reklama
Kontakt - Regulamin - Polityka prywatności
Serwis zgodny z ASME - Serwisy IDG - Reklama -

Prenumerata: PC World, Computerworld, CIO, Networld
© Copyright 2014 International Data Group Poland S.A.
02-092 Warszawa ul. Żwirki i Wigury 18a
tel.(+4822)321-78-00   fax(+4822)321-78-88
Archiwum wiadomości: 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001