Sąd zmusza linuksowca do przesiadki na Windows

PC World 24 sierpnia 2007 14:12 Daniel Cieślak
Amerykański sąd kilka miesięcy temu skazał niejakiego Scotta McCauslanda (byłego administratora serwisu Elite Torrents) na pięć miesięcy więzienia oraz kolejnych pięć miesięcy aresztu domowego. To jednak nie wszystko: serwis Torrentfreak.com poinformował właśnie, że wyrok sądowy zmusza McCauslanda - dotychczas użytkownika Ubuntu Linux - do... przesiadki na Windows.
Wymóg ten nie został oczywiście dosłownie sformułowany w sentencji wyroku. Znalazł się tam jednak zapis, w myśl którego amerykański wymiar sprawiedliwości będzie mógł przez pewien czas monitorować działania skazanego w Internecie. Problem w tym, że oprogramowanie wykorzystywane do tego celu działa jedynie w systemie Windows - jeśli więc Scott McCausland będzie chciał posurfować po Sieci czy odebrać pocztę, może to robić jedynie z komputera z zainstalowanym Windows.

"Miałem dziś spotkanie z kuratorem - powiedział mi, że muszą zainstalować oprogramowanie monitorujące na moim komputerze. To dla mnie nie problem - to część wyroku. Okazało się jednak, że ich oprogramowanie nie działa w GNU/Linux - powiedzieli mi więc, że jeśli chcę korzystać z komputera, to muszę zainstalować system operacyjny, w którym działa ich program. (...) Najpierw dali mi wyrok, potem wsadzili mnie do więzienia, a teraz to..." - narzeka McCausland (znany pod pseudonimem sk0t) w swoim blogu.

McCauslanda skazano na karę pozbawienia wolności za udział w grupy przestępczej łamiącej prawa autorskie oraz naruszanie prawa autorskiego. Najpoważniejszym przewinieniem, jakie mu udowodniono, było wprowadzenie do sieci BitTorrent filmu "Gwiezdne Wojny: Zemsta Sithów" na kilka godzin przed jego oficjalną premierą kinową.


Komentarze (52)

  • Dark-J
  • 2007-08-24 14:20:50

do autora: Mała literówka w przedostatnim zdaniu - jest: "za udział w grupy przestępczej" powinno: "za udział w grupie przestępczej" ;)

  • nav
  • 2007-08-24 14:31:15

do niczego go nie zmusza, mowi tylko, ze jak chce komputer to musi miec program. Nic dziwnego ze chodzi tylko pod windowsem jak 90% innych programow na swiecie.

  • debianowiec-zią
  • 2007-08-24 14:38:58

hahaha - to przecież Ameryka: sądy działają szybko a na adwokata stać każdego. gościu poda sąd do sądu i zapłacą mu krocie odszkodowania za to całe zajście:D i chwałą im za to! p.s. nie pochwalam użytkowania óbóntó - DEBIAN jest najlepszą dystrybucją DEBIANA!

  • Roberto
  • 2007-08-24 14:42:57

oczywiście że zmuszają go do kupienia niepotrzebnego mu i drogiego systemu operacyjnego, jeżeli będzie chciał korzystać z internetu. Inaczej pomyśleliby i stworzyli takie oprogramowanie pod inne systemy btw. 60% tych programów to firewalle i natywirusy ;) a te 10% alternatywnych programów do windowsowskich jest często o wiele lepsza

  • ParadoX
  • 2007-08-24 15:03:03

A pod wine to nie dziala ? :/ :D

  • max
  • 2007-08-24 15:04:02

Uwaga - to będzie komentarz prowokacja (w stylu windzianych troli) Oprogramowanie do monitorowania działań w sieci, które sądy wykorzystują przeciwko przestępcom internetowym jest tylko pod Windows, bo najwięcej takich przestępców rekrutuje się spośród windziarzy. Fajne?;)

  • hsurim
  • 2007-08-24 15:09:33

To tak, jakby skazać kierowcę za np. przekroczenie prędkości na jeżdżenie tylko i wyłącznie maluchem. :P

  • AdamK
  • 2007-08-24 15:27:17

Osoba nakazująca użycie takiego problemu nie ma pojęcia o bezpieczeństwie i sprawach technicznych. Jedynym w miarę dobrym rozwiązaniem monitorującym jest wstawienie urządzenia rejestrującego pomiędzy komputer klienta a najbliższy router.

  • Shad
  • 2007-08-24 15:44:30

powiem tak. za linuxem nie przepadam (moze dlatego, ze nigdy nie korzystalem) ale zmuszac jakiegokolwiek uzytkownika na przesiadke na inny system to juz jest przesada...

  • ~gość
  • 2007-08-24 15:44:39

AdamK: dokładnie, przecież to idiotyzm. Zainstalowany program zawsze można na chwilę wyłączyć. A zamiast takich rzeczy wystarczyłoby zobowiązać jego dostawcę internetowego do monitorowania działalności przez ten czas i już.

  • TwisT
  • 2007-08-24 16:17:34

Jak takie z nich mądrale to niech sie na Linucha przesiąda... Zacofani sa w technice i jeszcze bede inni cierpiec

  • nick
  • 2007-08-24 16:50:51

IP: 83.29.224.124: zanim napiszesz najpierw pomyśl ! "Zainstalowany program zawsze można na chwilę wyłączyć." Wyłączając monitoring wskazujesz, że łamiesz nakaz.

  • Specu
  • 2007-08-24 17:21:28

po to jest alternatywa że kto chce to kozysta. żaden sąd nie może nam nakazać czego mamy używać, a czego nie. jest to zwyczajne pogwałcenie prawa do wolności wyboru i czynu. @AdamK są programy do ukrywania ruchu sieciowego w szerokim tego słowa znaczeniu (programy typu TOR) i wtedy jest problem, bo uządzenie zewnętrzne nic nie namierzy. pozatym urządzenie takie musiałoby przesyłać do providera kopie (albo choćby rejesrtowanie do logów) wszystkich pakietów wysłanych/otrzymanych z danego ip co jest nie za wydajne.

  • elana
  • 2007-08-24 17:33:55

juz sie lunuxowa brac burzy. nic to, ze zlodziej, nic to ze skazany, wazne, ze go zmuszaja. Bandyci.

  • Czarownica
  • 2007-08-24 17:48:53

@elana A jak byś się czuł-a, gdyby ktoś nakazał ci klepanie w linuchowej konsoli dożywotnio? ;]

  • gżdacz
  • 2007-08-24 18:19:20

a kiedy sąd wreszcie się zajmie ... podatkami? czyż to nie jest kradzież własności materialnej? prawda Elana? :-)

  • alfanick
  • 2007-08-24 18:44:44

Jest kilka rozwiązań na obejście tego problemu.. Np. korzystać z kilku komputerów, korzystać z połączeń szyfrowanych (w tym SSH i VNC do skorzystania z Linuksa), albo tunel VPN (z pomocą firewalla przekierować ruch dla serwera CIA/FBI) i danych nie namierzą

  • romek
  • 2007-08-24 18:58:07

a tor to omija najblizszy router?? specu??

  • jaja
  • 2007-08-24 19:19:27

amerykanom popieprzylo sie juz do reszty.........lamanie praw czlowieka to u nich norma....... pozatym jaki straszliwy przestepca - takich sa miliony - nie rozumieja ze z piractwem juz nie wygraja jawet jak beda scinac glowy piratom.... to juz za daleko zaszlo

  • sin - ekspert
  • 2007-08-24 19:45:52

osx to jest chory system. wpisuje komende su [enter] potem haslo [enter] i wyskakuje, ze jest blad. probowalem hasla usera i administratora. sorry ale to jest porazka, a nie system. chcialem zainstalowac sobie na imacu fc6 PPC i chyba guzik z tego wyjdzie. bylem za linuksem, ale to jest rzeczywiscie dziadostwo w porownaniu z windowsem. same problemy i zero oprogramowania. bede glosowal za windowsem xp na PPC.

  • debianowiec-ziąąą
  • 2007-08-24 20:10:39

@sin niemalże każde distro ma inne polecenia w konsoli. jak nie wiesz, co robisz korzystaj z manuala --> man su zgaduje, że chciałeś uruchomić coś z uprawnieniami roota - w DEBIANIE np musisz wklepać --->su[spacja][myślnik] i wtedy dopiero [enter], możesz też użyć sudo leszczyku... i nie zrażaj sie tym, że coś ci nie wyjdzie.. linux jest dla "myslących" adios leszczykos[czesc]

  • sin - ekspert
  • 2007-08-24 20:39:47

imakowki to zadna rewelacja. to jest przereklamowany sprzet spod znaku przygnilego jablka (oczywiscie poza rewelacyjnym PowerPC). o wersjach z intelem szkoda nawet pisac. z boku obudowy jest pionowa szczelina od napedu DVD. zdarza sie plytki (niektore) przy wyjmowaniu laduja na podlodze (jak sie zapomni i nie podlozy dloni :D). wlasnie zepsulem (zarysowalem) nowa plytke DVD-RW na ktorej mialem FC6 linux (pocalowala sie z podloga). ZE-NA-DA !!! odradzam kupna imaca. lepiej se juz kupcie peceta. to jest moja dobra rada. dziekuje za uwage

  • Romanujan
  • 2007-08-24 20:59:24

@elana->Ale dlaczego ten człowiek ma zapłacić akurat Microsoftowi? Czy to uczciwe, żeby każdy skazany podobnym wyrokiem musiał zapłacić firmie Microsoft, a nie np. Apple, czy Mandrakesoft?

  • ~gość
  • 2007-08-24 21:12:56

@debianowiec nie szydz koles tylko pomoz mi jak jestes taki dobry to (tzn. FC6) zainstalowac na maku z PPC. pogrzeb w sieci i mi napisz co mam zrobic. interesuje mnie sam poczatek jak rozpoczac instalacje. nie da sie zabootowac z plytki trzeba z poziomu zasranego os x. podziekowal

  • romuald
  • 2007-08-24 22:58:15

to trochę tak jak u nas, tylko tam zmusza sąd a u nas zus

  • romuald
  • 2007-08-24 23:00:00

to trochę tak jak u nas, tylko tam zmusza sąd a u nas zus

  • zyraf.pl
  • 2007-08-25 09:40:21

@ romuald pobierz odpowiednią dla twojego sprzętu wersję - Fedory ftp.wsisiz.edu.pl/pub/linux/fedora/releases/7/Fedora/ppc/os/ppc/ - Debiana us.debian.org/ports/powerpc/inst/install i będzie ok :)

  • kekot
  • 2007-08-25 11:17:14

,,grupa przestępcza łamiąca prawa autorskie" to gorsze od mafii paliwowej i al kaidy razem wziętych! Aż dziw bierze że Jarek nie zarzucił tego Jędrkowi. W takim przypadku już dawno wszyscy byli by święcie oburzeni na oracza i nie pomógł by żaden Kaczmarek.

  • Hasta la Vista
  • 2007-08-25 11:51:24

Do Sin'a eksperta. Prawdziwe dziadostwo to nie Linux, tylko PowerPC, na to to naprawde nie ma żadnego oprogramowania.

  • ~gość
  • 2007-08-26 00:17:06

"IP: 83.29.224.124: zanim napiszesz najpierw pomyśl ! "Zainstalowany program zawsze można na chwilę wyłączyć." Wyłączając monitoring wskazujesz, że łamiesz nakaz." Miałem na myśli: "Zainstalowany program zawsze możę się na chwilę zawiesić." :-)

  • death
  • 2007-08-26 00:23:41

@sin - ekspert linuks to nie dziadostwo bo jak ktoś taki ekspert jak ty to tak jest ;P A tak po za tym ekspercie napisał byś sobie sam oprogramowanie w końcu super z ciebie ekspert na wszystkim sie znasz ;P to nie było by dla ciebie problemu napisać ;P. Natomiast co do winXP na PPC to wiele programów by ci nie działało ;P Zresztą ekspercie w ogóle nie znasz sie na linie bo fc6 to trochę taki system dla ułomnych nie wiele różni sie od wina w prostocie ;P weź coś z wyższej półki ;P jak slack, gentoo, debian

  • anonimowy_abstynent
  • 2007-08-26 10:28:12

@death: Weź się nie ośmieszaj nawet... Fedora to system dla ułomnych? Linus Torvalds jest ułomny? http://apcmag.com/7017/linus_torvalds_talks_future_of_linux_page_3 Jeśli chodzi o bezpieczeństwo to taki Slackware i Debian są lata w tyle za Fedorą: http://fedoraproject.org/wiki/Security/Features http://www.awe.com/mark/blog/200701041544.html

  • sin - ekspert
  • 2007-08-26 11:43:41

@death koles tylko, ze ta dystrybucja (jako nastepca red hata) jest zalecana (czytaj wymagana) dla wiekszosci profesjonalnych programow dzialajcych pod linuksem. x86 is death !

  • Specu
  • 2007-08-26 14:05:14

@sin no nie bardzo. program pod linuxa nie bedzie wymagał konkretnej dystrybujcji (chyba ze jest to suse, solaris albo bsd - spadkobierca Unixa). po to są do pobrania konkretne pakiety, zeby były dostepne dla konkretnych dystrybucji, a jesli nie ma to pobierasz binaria i kompilujesz. bzdety piszesz niemiłosierne. fedora core (bez znaczenia jaka kompilacja) jest formalnym następcą redhata, ale na tym koniec. tyle ma teraz FC6 z nim wspólnego co ubuntu i debian (ubuntu powstało z debiana i przejeło co z niego najlepsze, ale jest osobnym systemem, to samo tyczy sie FC) nie bez kozery szczyty popularności święci ubuntu (i inne debianowate rekompilacje). chodzi na nim wszystko co musi chodzić. red hat swego czasu poszedł za bardzo w strone wsparcia serwerów, to samo można powiedzieć o czystym debianie (mimo pojawienia sie bardzo dobrej wersji etch) sam jesteś sin badziewny i sie nadajesz do przepychania rur kanalizacyjnych z tymi swoimi mądrościami. linux jest najbardziej miękkim systemem operacyjnym, ale pod warunkiem ze sie zna podstawy działania tego systemu (ok 2 dni dobrej lektury). oczywiście... nie mając pojęcia bladego o nim, to mozesz sobie ikonki w kde poprzestawiać. tym sie właśnie różni od windy, jest tak samo prosty, ale inaczej zbudowany więc trzeba sie go naumieć od początku, a wtedy pokaże swoje prawdziwe oblicze - najbardziej stabilnego, bezpiecznego i konfigurowalnego systemu na świecie, nadającego sie na każdą niemal możliwą platforme (po drobnych zmianach adaptowalny do wszystkiego)

  • Luke
  • 2007-08-26 14:26:01

to się nazywa kara, używaj windows zamiast linuxa boskie

  • sin - ekspert
  • 2007-08-26 16:18:37

@Specu 1) binaria sie juz nie kompiluje. hehe 2) to ze program jest na linuksa nie oznacza, ze dostaniesz kody zrodlowe. mowie tu o programach komercyjnych. dostaniesz tyle samo co na windowsa czyli gotowe (czytaj skompilowane) binaria, a o kodzie zrodlowym zapomnij. co ciekawsze przewaznie programy komercyjne przeznaczone na linuksa wymagaja takze komercyjnej wersji tego ostatniego. w wiekszosci przypadkow da sie odpalic taki komercyjny program na darmowej wersji linuksa ale musi on nalezec do tej samej dystrybucji co podany w dokumentacji. nie jest tak rozowo z tym linuksem jak sie dzieciom wydaje - za porzadny program trzeba bulic. oczywiscie smieci na linuksa sa przewaznie darmowe. 3) w dokumentacji programow przeznaczonych na linuksa wyraznie pisze o wymaganiach sprzetowych i wymaganej konkretnej wersji dystrybucji linuksa. nie ma szans do odpalenia na innych smiesznych wersjach, ktore wychodza jak grzyby po deszczu. z mojego doswiadczenia wiem ze na niektorych dystrybucjach nie bylo szans zainstalowania programow (probowalem - wyburacza sie podczas instalacji albo w ogole instalacja nie ruszy). nie ma sensu grzebac w systemie bo to musi zainstalowac sie od pierwszego razu i chodzic.

  • death
  • 2007-08-26 19:12:19

@anonimowy_abstynent nie chodzi mi oto ze dosłownie oto mi chodzi co zrozumiałeś. Bo te distro sam używałem kiedyś, choć mi sie podoba bardziej konsola i co do Fedory jak dla mnie strasznie zamulona jest, teraz nie wiem jak to jest z F7 bo ja skończyłem przygodę z Fedorą na FC2, wprawdzie bywają wygodne te udogodnienia w Fedorze tego nie mogę powiedzieć że tak nie jest ale nie przepadam za ta dystrybucją. Po za tym nie chciałem urazić nikogo kto sie zna na Linuksie i używa Fedory i za to mogę te osoby przeprosić i przepraszam je jak czuja sie dotknięte czy zranione. Po za tym chodzi mi tylko o te osoby które gdzieś coś przeczytały czy usłyszały i wiele same nie wiedza a gadają jak by wszystkie rozumy zjadly @sin - ekspert nikt cię do niczego nie zmusza możesz to nie MS Windows. Tak w ogóle możesz podać jakie to programy

  • sin - ekspert
  • 2007-08-26 19:20:05

@death mlody zdziwiony ? przeciez my tu wszyscy zjedlismy wszystkie rozumy. hehe

  • sin - ekspert
  • 2007-08-26 19:36:15

bylem zwolennikiem linuksa (glownie red hata bo chodzilo na tym bezproblemowo duzo programow). ale po czasie stwierdzilem, ze to jest badziewie nawet gorsze od windy. system powinien byc prosty i wydajny. b. duzy stopien komplikacji tego systemu wola o pomste do nieba. w roznych dystrybucjach te same standardowe pliki systemowe znajduja sie w zupelnie innych katalogach. przerzucic sie z jednego linuksa na inny to masakra. linux tez sie slimoczy jak zolw np. otwieranie okien po kliknieciu na ikony folderow nie mowiac o otwieraniu aplikacji. niektore dystrybucje nie widza innych ukladow dzwiekowych niz kompatybilnych z sound blasterem. masakra @Specu mietki to chyba ty jestes a nie linuks, ktory jest cholernie twardy tylko systemy czasu rzeczywistego np. QNX i tylko PowerPC.

  • Specu
  • 2007-08-26 19:39:45

@sin określ może co oznacza wg. ciebie konkretna dystrybucja linuxa. jeśli program jest napisany pod linuxa to zaakceptuje on każdą jego forme, pod warunkiem że kompilacja jądra zostanie przyjęta. reszta (w postaci środowiska, rodzajów sterowników itp) jest omijane. tak jak w przypadku programów pod winde; aby system został zidentyfikowany jako prawidłowa i dopuszczalna wersja systemu. pozatym to że masz wiele dystrybucji linuxa to prawda, ale nie zapominaj ze powstaja one w oparciu o wersje popularnych dystrybucji (suse, FC, debian, gentoo, mepis, mandriva(?), knoppix, slackware, xandros, bsd, solaris) reszta to klony, albo połączenia w przeciwieństwie do ciebie większośc ludzi potrafi przyznac sie do błędu i powiedzieć to. ty jednak nie. niezależnie czy to chodzi o linuxa czy procesory, tkwisz w pułapce własnej dumy i uprzedzeń do innych firm wyznając jedna jedyna prawde objawiona której nikt inny nie uznaje, twierdząc ze tylko ty masz racje. jeśli masz problem z linuxem(nie ważne jaki), to przeciez nikt nie każe ci go używać (póki co). przesiądz sie na prostacką winde gdzie pomyśleli inni, by tobie wydawało sie ze masz bezpieczny i stabilny system. tu nie ma problemów z działaniem programów (puki sys sie nie sypnie)

  • sin - ekspert
  • 2007-08-26 19:45:51

@Specu dlatego, ze podobaja mi sie inne procesory, systemy i programy niz tobie i innym kolesiom to musisz mnie od razu ukamieniowac i jestem be ? paranoja

  • sin - ekspert
  • 2007-08-26 19:53:36

pewnegodnia pojawil sie koles-ekspert, ktory powiedzial NIE dennym monopolistom tzn. intelowi oraz amd i zostal natychmiast obrzucony kamieniami i blotem.

  • Specu
  • 2007-08-26 22:08:50

@sin nie chodzi tu o samą wypowiedz co jest lepsze a co nie, tylko o forme. intel i amd produkują procesory x86 i x64. M$ wypuszcza coraz to nowsze windowsy i office dla tej właśnie architektury. ludzie to kupuja bo jest w miare tanie i funkcjonalne (bo po co więcej). tym samym rynek jest zdomimowany rozwiązaniami które oferują funkcjonalność przy stosunkowo niskiej cenie. osobiście jestem fanem architektury UltraSparc do której x86 jest bardzo daleko, a wręcz jest nie do dogonienia. ale przez to ze nie mam na nią kasy to pracuje na poniekąd ułomnym x86 który i tak mi starcza do wszystkiego co robie. ponadto całkowicie popieram ideę wolnego oprogramowania oraz linuxa, a używam produktów M$ tylko dlatego że mam je orgynalne za free z MSDNAA. myślmy racjonalnie. popularność stanowi taką potęge, że ciężko jest wybierać niepopularne rozwiązania. zarówno z technicznego jak i ekonomicznego punktu widzenia. dlatego właśnie linux i programy na niego (w szczególności rekompilacje z windy) są mało dostępne, a czasem wręcz nieosiągalne (można emulować środowisko windowsa, ale nie zawsze działa to tak jak by sie chciało) i tylko my - uzytkownicy linuxa możemy to zmienić. im większa bedzie popularność linuxa tym bedzie on większą konkurencja dla M$ i tym więcej naprawde profesjonalnych programów bedzie dla niego robiona. M$ zasłania sie opatentowanymi pseudostandardami, a my otwieramy kod. niech wygra lepszy

  • sympatyk
  • 2007-08-27 15:20:04

Niech sobie zainstaluje pirackiego win xp w VirtualBoksie, postawi tam ten progam monitorujący, okroi RAM do 32 MB lub mniej i wrzuci do Autostartu. Wszyscy będą szczęśliwi - skazany będzie miał swoje ubuntu, sąd będzie miał program monitorujący a najszczęśliwszy będzie kurator - "... tak się chłopak zresocjalizował że włącza komputer i przez 5 godzin kompletnie nic nie robi!". Albo odwrotnie - niech postawi ubuntu w VM w Windzie. Czy wyrok zabrania mu korzystania z szyfrowanych protokołów? ;-) Niech sobie monitorują PAKIETY. W Polsce mamy ZUS zmuszający do używania Windows z Płatnikiem.exe oraz publiczną telewizję serwującą własne produkcje jedynie posiadaczom Windows - żeby płatnicy abonamentu nie ściągnęli sobie z netu tego, co właśnie nagrali na VHS. Szkoda że za okazaniem książeczki abonamentowej nie dostaje się zniżki na Windowsa lub odwrotnie - że nie można sobie odliczyć Windows od abonamentu.

  • Adamo
  • 2007-08-28 15:54:47

Dlaczego ten przestępca musi się przesiadać na Linuxa

  • ff
  • 2007-08-28 17:08:42

Nie on jedyny jest zmuszony do użytkowania "jedynie słusznego" systemu operacyjnego. Tak jest też z użytkownikami wielu banków. Np. użytkownik systemu internetowego Polbanku jest zmuszony do zainastalowania oprogramowania, które w założeniu ma zwiększać bezpieczeństwo transakcji, tyle że oczywiście działa tylko i wyłącznie pod systemem Windows. Głupota? Lekceważenie użytkowników innych systemów? Czy celowe działanie na korzyść monopolisty? Swoją drogą, kto może zmusić tego człowieka do instalacji systemu Windows. Chyba nawet w USA nie ma takiego prawa, które zmuszałoby do zakupu określonego produktu określonej firmy. A w razie przymusu ma duże szanse na wygranie batalii w Sądzie.

  • ff
  • 2007-08-28 17:23:49

Romuald, nie jesteś na czasie. Już nie trzeba instalować Płatnika made in Prokom, żeby się rozliczać z ZUS-em. Twórcy Janosika wygrali wieloletnią batalię w Sądzie. Podziwiam ich, że im się chciało. Zważywszy jak nasze polskie urzędasy lawirowały na wszystkie możliwe sposoby (brak odpowiedzi, gra na zwłokę, odpowiedzi na piśmie ale nie na temat) to musieli być bardzo zawzięci, że udało im się wreszcie zmusić Święte Krowy do udostępnienia specyfikacji.

  • ff
  • 2007-08-28 17:31:19

Adamo, masz kłopot ze zrozumieniem słowa pisanego?

  • rcobra
  • 2007-09-04 09:19:09

to niech napiszą taki soft pod GNU/Linux to niebędzie problemu

  • Tweenk
  • 2007-10-29 13:13:40

Wyrok interesujący... moim zdaniem możnaby to zrobić w zupełnie inny sposób - np. zakładając kolesiowi router z filtrowaniem pakietów, bo moim zdaniem z tym oprogramowaniem to ten koleś szybko sobie poradzi. @debianowiec: nie wiem jak ty, ale ja wolę, jak nie muszę każdej rzeczy ustawiać samemu z terminala, żeby działała (na Lennym nie działała mi drukarka udostępniona w SMB i Bluetooth).

  • Sin
  • 2007-11-15 01:02:27

90% programów na sweicie chodzi na Windowsie pozostałe nawet nie chcą się odpalić, dobrze że na linuxie wszystko śmiga, wolał bym dożywocie niż Windowsa

  • Danielc1
  • 2008-02-09 14:14:55

Zgadzam się z niektórymi z Was. Siedzę na Ubuntu już jakiś czas- bardzo go polubiłem. mam również Windę XP- trzymam ją tylko ze względu na gry (lubię od czasu do czasu pograć w jakąś fajną gierkę). Jeśli chodzi o programy dla Linuksa- przecież programów jest sporo. Prawie każdy program z Windy ma swój opensource''owy odpowiednik. Pozdro.

reklama

Popularne produkty

Nokaut

PC World z prezentem!

Tak, zamawiam 12 wydań PC World po 14,09 zł każde (zamiast 19,90 zł) od numeru 6/2012.
Dodatkowo program Panda Antyvirus Pro 2012,
chroniący aż 3 komputery, dostanę za darmo.

PC World 6/2012
Nowy numer PC World 6/2011
Razem: 169


  • Z darmową wysyłką
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

  Kariera w IT 2012

Kariera w IT 2012
Uczelnie, rynek pracy, rekrutacja, pracodawcy, rozwój zawodowy - czyli wszystko, co chcielibyście wiedzieć o pracy specjalistów IT w Polsce. Piszemy jakie uczelnie wybrać, dlaczego warto studiować informatykę i kierunki techniczne, jak wygląda proces rekrutacji i jak dobrze wypaść przed pracodawcą, opisujemy pracodawców - firmy IT - i możliwe ścieżki kariery.

  Rekomendacje

reklama
Warunki obsługi - Kontakt - Regulamin - Polityka prywatności
Serwis zgodny z ASME - Serwisy IDG - Reklama -

Prenumerata: PC World, Computerworld, Networld
© Copyright 2012 International Data Group Poland S.A.
04-204 Warszawa ul. Jordanowska 12
tel.(+4822)321-78-00   fax(+4822)321-78-88
Archiwum wiadomości: 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001