Opera 9.5 - szybsza, bardziej zgodna
25 czerwca 2007 14:19 Krzysztof Biliński
Test selektorów CSS3 - źródło Opera Desktop Team Blog
Interfejs użytkownika, dzięki sygnałom od społeczności, zyska kilka usprawnień - ma być bardziej przejrzysty, a najczęściej używane funkcje łatwiej dostępne. Oprócz tego znacznie poprawiono nawigację przy pomocy klawiatury, poprawiono skróty klawiszowe i dodano wsparcie dla screen readerów. Ponadto Opera będzie lepiej integrować się z rożnymi platformami systemowymi (dzięki temu na przykład użytkownicy MacOS-a otrzymają przeglądarkę w pełni zintegrowaną z systemem). Ma się także pojawić wersja oparta na QT4 przeznaczona dla systemów z rodziny Linux oraz specjalne pakiety dla 64-bitowych wersji Linuksa i FreeBSD.
Jeżeli chodzi o prędkość, to nowa wersja Opery, według autora blogu, ma być dużo szybsza i to zarówno w benchmarkach, jak i testowana na realnych stronach WWW. Także interfejs użytkownika ma być bardziej responsywny.
Za kilka tygodni powinny się już pojawić cotygodniowe wersje testowe, umożliwiające zapoznawanie się użytkowników z nowymi funkcjami Opery 9.5 "Kestrel". Więcej informacji na ten temat już niedługo w firmowym blogu Opery.
Informacja w oficjalnym blogu.
- operowiec
- 2007-06-25 14:48:03
Dlaczego ta przegladarka jest tak zaniedbana przez uzytkownikow? Przeciez jest najszybsza, najbezpieczniejsza i najbardziej innowacyjna. Przeciez wiekszosc nowosci w przegladarkach wlasnie w operze sie zaczynaly (zakladki stron, czytnik rss, gesty myszy) do ff dopisywano odpowiednie pluginy a IE wydal nowa wersje przegladarki ktora nic nowego nie wniosla poza proba nadgonienia zaleglosci. Tylko patrzec jak w IE/FF zaraz pojawi sie SpeedDial czy klient BT. FF tez sie niezle prezentuje ale ma ogromne potrzeby pamieciowe a IE nie ma podstawowych jak dla mnie funkcji (pomijajac fakt ze na linuksie nie dziala :>) Opera uber alles ;)
- ~gość
- 2007-06-25 14:49:53
Nienawidzę QT, przydałaby się opera w gtk :D
- Jarek
- 2007-06-25 15:13:44
Opera to dobra przeglądarka ale nie dla zwykłych userów: nieprzyjazny interfejs, masa zbędnych funkcji, wszystko obsługuje się nieco inaczej niż w pozostałych przeglądarkach co w przypadku przeniesienia się na nią sprawia kłopoty i poirytowanie chyba w każdej dziedzinie ktoś korzystać z cudzych osiągnięć, więc to nie powinno nikogo dziwić, sama Opera z takich korzysta np. filtr antypishingowy - który jako pierwszy zawitał w IE
- Mariusz
- 2007-06-25 15:32:18
Czekam na opere open source :) Bo trochę trzeba by poprawić A na razie FF
- mario
- 2007-06-25 16:08:48
@operowiec: "najszybsza, najbezpieczniejsza" W pewnych elementach Opera jest najszybsza, w pewnych nie, choć dużym plusem jest prędkość wykonywania skryptów - tutaj Opera jest nie do pobicia. Najbezpieczniejszy jest FF, ze względu na najkrótszy czas łatania dziur.
- lopez
- 2007-06-25 16:15:18
Ta ciekawe kiedy poprawia plug-in do pdfów bo w tej chwili jest tragiczny.
- WW
- 2007-06-25 16:18:59
@Jarek - Opera jest nie tyle nieprzyjazna co idiotycznie skonfigurowana (mówię głównie o interfejsie) z defaulta. I to moim zdaniem bardzo odpycha potencjalnych userów, przez co jest ona tak mało popularna. Po kilku minutach ktoś, kto wie jak to zrobić zmienia Operę w najbardziej komfortowy browser. Poza tym jest to bez jakiej kolwiek dyskusji najlepsza przeglądarka.
- shiden
- 2007-06-25 16:20:45
Do Mario: >> Najbezpieczniejszy jest FF, ze względu na najkrótszy czas łatania >>dziur. Pewnie :))) Firefox ma 5 niezałatanych dziur a Opera 0.
- Me
- 2007-06-25 16:23:11
@Jarek: a nie w firefoxie był pierwszy a co do czyichś pomysłów to chyba obsługa CSS wersji 3 nie jest pomysłem M$ bo IE nawet CSS2 nie obsługuje poprawnie (wersja 7 też nie) a co do stron (całkowicie) we flashu to lekkie przegięcięcie jest wg. mnie bo użytkownicy słabszych (starszych) komputerów, słabo widzący, niewidomi nie mogą korzystać z przeglądarek tekstowych lub syntezatorów mowy
- WW
- 2007-06-25 16:23:31
@mario - FF nie jest wcale taki bezpieczny jak piszesz. Bez jakiej kolwiek wiedzy usera mogą się instalować głupawe toolbary oraz niestety trojany. Bez bicia i ze wstydem przyznam się, że często szukam cracków do softu. Cracki jak chyba każdy wie są na bardzo agresywnych stronach. Syf jaki owe strony serwują wchodzi bez problemu dosystemu przez FF. Opera zaś to wszystko odpiera (zwłaszcza jak Java jest wyłączona). Poza tym zerknij na Secunię i porównaj ilość dziur Opery do dziur FF (o IE w ogóle nie mówię).
- ...
- 2007-06-25 16:32:17
zwolennicy FF: wymieńcie 1 rzecz, której niema Opera a ma FF!!!!! tylko nie na podstawie własnych wymysłów...
- KN
- 2007-06-25 16:46:43
Do @Jarka: Człowieku, jeżeli coś piszesz to poprzyj to konkretami ale jednocześnie zasięgnij informacji i nie przekręcaj faktów. To co napisałej to jeden wielki "bzdet na kółkach"
- noname
- 2007-06-25 17:01:51
@... : takiego fajnego liska zamiast spinacza:p ja tam i tak wole safari:]
- Takaszi
- 2007-06-25 17:14:07
Panowie o czym mowa? U mnie w firmie mam do czynienia z czynnikiem ludzkim w postaci panienek w biurze. I jedno powiem, 100% zachowuje się jak małpy, niebieskie E = internet. W ramach eksperymentu, w uzgodnieniu z szefem wyciąłem IE i zostawiłem Operę i FF. Efekt Z Opery korzysta 80% załogi. Dlaczego? Nie mam pojęcia. Więc twierdzenie o interfejsie i takich tam to chm........ . A po miesiącu pokazałem widżety to się jazda zaczęła, o mało co nie zostałem zmuszony do pisania takowych na życzenie. Więc Opera u mnie wygrywa i nie twierdzę, że FF jest gorszy czy temu podobne bzdety. Wystarczy dać równą szansę wszystkim.
- Zafi
- 2007-06-25 17:15:54
@a chociażby działające emotki na deviancie
- popdruid
- 2007-06-25 17:16:38
Od "szybkości" jest Firefox a od "zgodności" SeaMonkey... Nie widzę tu już miejsca dla Opery ale w końcu każda potwora... :-))
- NSPP/CyberSys
- 2007-06-25 17:30:02
Nie próbujcie nic mario'wi i jemu podobnych tłumaczyć bo to jest ZERO i troll FF. Opera The Best!!! Forever! Pewnej grupie społeczności FF zależy na tym aby podtrzymać mit o wyższości FF nad Operą pod względem prędkości, bezpieczeństwa, jakości itd...
- moltke
- 2007-06-25 17:38:32
Ale niektórzy z Was to bzdury wypisują. Każdy wie, że silnik Opery jest najbardziej zgodny ze standardami, Firefox jest open-source i ma kupę pluginów, a o IE nie warto w ogóle się rozpisywać. Wygląd i interfejs to rzecz gustu i o tym też nie ma co więcej pisać. Najważniejsze, że im więcej przeglądarek tym lepiej dla użytkowników. Mimo, że FF ma szybki czas łatania dziur, to mimo wszystko jest mniej bezpieczny niż Opera, która jest po prostu mniej popularna i przez to mniej ludzie chce wykorzystać w niej bugi. Ideałem byłoby aby udział każdej przeglądarki w rynku wynosił maksymalnie kilkanaście procent, a wtedy pisanie tzw. złośliwych stron byłoby nieopłacalne. FF niestety przekroczył już tą granicę. Swoją drogą zarzuciłbym Operze brak wsparcia dla maszyn 64 bitowych, ale z tego artykułu wynika, że się to zmieni.
- NoName
- 2007-06-25 17:55:25
Nikt nikomu nie zabrania używać tego co komu odpowiada. O gustach się nie dyskutuje. Nikt również nie neguje tego że Firefox to bardzo dobra przeglądarka. Cały ten wydumany konflikt pomiędzy użytkownikami przeglądarek przypomina spór o wyższości swiąt Bożego Narodzenia nad świętami Wielkiej Nocy. Jednak zaczyna mnie powoli drażnić to, że Firefoksiarze są jak linudziarze. Wszędzie nachalna propaganda. Zwłaszcza tam gdzie są niemile widziani. Brakuje tylko, żeby wchodzili na fora dotyczące karmy dla kotów i jakiegoś oszołoma który się tam wynurzy: A ja mam Firefoxa! (ew. Linuxa). Wszędzie nachalnie "udowadniają", że FF jest najlepszy, pierwszy, najbezpieczniejszy etc. Problem polega na tym, że, po pierwsze, nikogo to nie obchodzi, a po drugie FF jest programem mocno wtórnym, w którym odpowiednie rozwiązania zostały wprowadzone dużo później w porównaniu z taką np. Operą. Kiedy my w Operze cieszymy się np. zakładkami, dla nich to właśnie FF jest przeglądarką w której po raz pierwszy wprowadzono taką innowację i to wszyscy inni zżynają z FF. Od bardzo dawna, jeżeli chodzi o komfort obsługi to właśnie Opera jest standardem, i to właśnie reszta wzoruje się na niej, np. zakładki, gesty myszy, sesje, kosz, w pełni modyfikowalny interfejs itd. Firefoksiarze przykładowo uważają, że FF jest “super” dlatego bo ma dodatki i uważają, że Opera jest “badziewna” dokładnie z tego samego powodu. Sytuacja iście groteskowa, zwłaszcza, że wtyczki do FF są równie mocno niedopracowane jak widżety. Jestem “operatorem” od kilku lat. Moją przygodę z Operą zacząłem w pełni od wersji 5. Przedtem trochę używałem wersji 4. Czyli jestem jak najbardziej związany z Operą. Używam też od czasu do czasu IE i FF od czasu kiedy jeszcze nazywał się Firebird. Myślę więc, że mam skalę porównawczą. Nie trąbię wszem i wobec, że Opera jest najlepsza na świecie, a FF najgorszy. Uważam tylko, że Opera jest dla mnie ODPOWIEDNIA. Po prostu. Bardziej mi odpowiada filozofia pracy w Operze z różnych, często subiektywnych powodów. Tylko tyle i aż tyle. Weźcie to szanowni Firefoksiarze pod uwagę i bujajcie się na fora dotyczące FF.
- WW
- 2007-06-25 19:41:43
@NoName - Może nie o wydumany konflikt, który przypomina spór o wyższości jednych świąt nad drugimi chodzi. To zła analogia. Ponieważ 90% mojej pracy w necie odbywa się poprzez browser a praca w necie stanowi jakieś 80% mojej pracy na kompie w ogóle to dobry browser jest dla mnie priorytetem. Jak na razie jedynie Opera mnie nie zawiodła.
- zsx
- 2007-06-25 19:56:02
Poprawiono szybkość... O!... Może wreszcie przegoni mojego Liska... Zaraz znowu głosy, że Opera najszybsza... Ale zamiast patrzeć na jakieś benchmarki samemu trzeba sprawdzić... No chyba, że to wina mojego łącza, że Opera wypada pomiędzy FF i IE w szybkości otwierania stron... Czyli tak 10-15% szybciej niż IE i podobnie wolniej niż FF...
- Jarek
- 2007-06-25 20:00:51
@KN a sam byś może poparł swoją wypowiedź konkretami bo nie wiem o jakich bzdurach piszesz filtr antyphishingowy został wprowadzony jako pierwszy w IE7.0, później FF2.0, później Opera 9.1 - według oficjalnej daty premiery
- daffodil
- 2007-06-25 20:31:22
@... nie ma sprawdzania pisowni w czasie rzeczywistym. Niedawno z ciekawości zainstalowałam sobie Operę, ale nie przeszłam całkowicie na tę przeglądarkę - za bardzo jestem przywiązana do kilku dodatków do Ognioliska i ww. sprawdzania pisowni na bieżąco. Korzystam z obu i każda ma coś wyjątkowego do zaoferowania :) *** Przy okazji zapraszam do projektu: www.wikislownik.pl
- lukjan
- 2007-06-25 21:19:22
wow, fajnie. nie moge sie juz doczekac.
- bossot
- 2007-06-25 21:19:49
re ... rozszerzenia? widgetom do nich daleko, a dają mi możliwości których żadna inna przeglądarka niema. idealnie było by jednak gdyby rynek podzieliło między siebie mniej więcej po równo kilka przeglądarek, wtedy ich twórcy w ramach walki o użytkownika by je rozwijali (inaczej czeka nas powtórka z ie, niezależnie od tego kto wygra batalię). osobiście nic nie mam przeciwko operze i jej użytkownikom, po prostu wolę Firefoksa bo rozszerzenia uczyniły go idealnie dopasowanym do moich potrzeb ps klietna torrenta nie będzie, nie ta filozofia (no chyba że w seamonkey). Firefox z założenia jest przeglądarką o minimalnych możliwościach, do której użytkownicy dodają potrzebne im funkcje (i tu tkwi siła jego sukcesu)
- Rafał
- 2007-06-25 21:27:29
Pracuję na Operze pod freebsd. Dziękuję developerom.
- virek
- 2007-06-25 21:32:26
No to czekamy musiałby stać się cud żebym zmienił przeglądarkę na inną :).
- Huk
- 2007-06-25 21:42:05
@NoName: Używam obu przeglądarek (tą wiadomość piszę z opery) - obie mają plusy i minusy: Opera: Plusy: -szybkośc uruchamiania się -powiększanie strony z obrazkami -dostosowanie wielkości strony do szerokosci -obsługa rss Minusy: -STRASZNA (pod Linuksem) obsługa stron we Flash''u (wolne działanie, zwisy lub wogóle brak działania) -brak pluginów -mniejsza zgodność ze stronami (na szczęście żadko zdaża się trafić na niedziałającą stronę)) a teraz Firefox: Plusy: -pluginy -obsługa Flash''a -wolniej się "zapycha" (na moim kompie) - zwłaszcza na stronach z Flash''em Minusy: -(standardowo) beznadziejna obsługa RSS -beznadziejny i zbugowany manager ściągania plików (to jeden z największych minusów FF - w sumie od wersji 1.0 manager jest zepsuty - a panowie z Mozilli nic sobie z tego nie robią :( ) - chodzi zarówno o mozliwość wznawiania transferu jak i złe wykrywanie wielkości pliku (rzadko ale się zdarza) -często wolniejsze działanie (zależnie od sytuacjii) Osobiści w Operze brakuje mi - autosłownika, adblock''a (ten wbudowany jest do... d*py, niestety), oraz dobrej obsługi Flash''a (tutaj zarzut podobny jak w FF odnośnie Download Managera - panowie z OP wiedzą i olewają), w FF obsługa RSS leży. Obie przeglądarki sa na równi - i - tylko od zastosowania zalezy, jtóra lepiej się sprawdzi.
- shem
- 2007-06-25 22:40:47
OK, oto link do zrzutu ekranu, gdzie zrobiłem test Konquerorem 3.5.5: hxxp://images29.fotosik.pl/7/f8916a46e3449755.jpg "From the 43 selectors 43 have passed, 0 are buggy and 0 are unsupported (Passed 578 out of 578 tests)" Przeważnie używam Opery lub Konqui - tadruga przeglądarka jest jakoś niedocenina, chociaz na prawdę szybka i zaawansowana.
- Broszka
- 2007-06-25 22:48:54
Na platformie windows dla 4 przeglądarek wygląda to tak: Firefox 2.0.0.4: From the 43 selectors 26 have passed, 10 are buggy and 7 are unsupported (Passed 357 out of 578 tests) Opera 9.21: From the 43 selectors 25 have passed, 3 are buggy and 15 are unsupported (Passed 346 out of 578 tests) Safari 3.0.2 (522.13.1): From the 43 selectors 25 have passed, 9 are buggy and 9 are unsupported (Passed 346 out of 578 tests IE 7.0.5730.11 From the 43 selectors 13 have passed, 4 are buggy and 26 are unsupported (Passed 330 out of 578 tests)
- NoName
- 2007-06-25 22:53:50
@bossot > po prostu wolę Firefoksa bo rozszerzenia uczyniły go idealnie dopasowanym do moich potrzeb Przyznaję, że sprawa pluginów do FF jest rozwiązana lepiej niż widżetów, jest ich więcej, są bardziej funkcjonalne, integrują się z interfejsem FF itd. M.in. tego oraz systemu pluginów, dodatków, pasków takiego jak w IE brakuje mi w Operze. Mam nadzieję, że panowie z OS coś z tym zrobią. Mimo wszystko Operę też możesz dopasować idealnie do swoich potrzeb poprzez dowolną zmianę interfejsu, zmianę ustawień, doinstalowanie/odinstalowanie javaskryptów, stylów, widżetów, paneli, przycisków, skórek, menu, toolbarów, wyszukiwarek, programów, wyłączenie niepotrzebnych opcji np. klienta poczty itd. Tak na marginesie, zastanawiam się, jak to jest, jeżeli trzeba coś doinstalować do FF to jest "cacy", jeżeli do Opery to "be". Jeżeli FF można dopasować do swoich upodobań to jest "cacy", jeżeli Operę to "be" itd. Firefoksiarze są dziwni. Nie wspominając o tym, żeby Opera "dorównała" funkcjonalności gołemu FF to trzeba z całej masy rzeczy zrezygnować, a i tak z tego co się orientuję Firefoksiarze dodają poprzez pluginy takie funkcje, które są już w Operze zaraz po instalacji np. gesty myszy czy "wklej i idź". @Huk > -mniejsza zgodność ze stronami (na szczęście żadko zdaża się trafić na niedziałającą stronę)) To chyba nie jest problem z Operą, tylko z niewydarzonymi twórcami stron internetowych, którym nie chce się porządnie przetestować swoich "arcydzieł". To ich strony są niezgodne ze standardami. No właśnie - inna filozofia pracy, zastosowanie, gusta itd. W sumie Opera też nie jest idealna, ma pełno bugów, braków i niepotrzebnych dupereli np. po co komu niewyłączalna, wkurzająca konsola błędów pojawiająca się w najmniej oczekiwanym momencie :(((
- moltke
- 2007-06-25 23:05:47
@shem Niestety niektórzy twórcy stron piszą je specjalnie by nie działały pod Konquerorem (Opera i Safari też mają ten problem). Dobrym przykładem jest tu gmail.com. Co mi się w Konquerorze dodatkowo nie podoba to całkowity brak wsparcia dla xml. Świetna jest natomiast integracja z KDE.
- mario
- 2007-06-25 23:37:18
@Huk: popieram w 100%. Dzięki rozszerzeniom FF poradziłem sobie z managerem ściągania plików, używam FlashGot + KGet lub DownloadThemAll! (ten drugi posiada możliwości takie jak w Operce, np. pobranie wszystkich *.zip ze strony) Osobiście obsługa RSS w FF mi pasuje, bardziej do tego pasuje nazwa Live Bookmarks, czyli "Zakładki na Żywo" - jest to okrojone, ale celowo. Opera jest wg. mnie bardzo dobrą przeglądarką, ale gdyby była otwarta, na pewno zdobyła by szersze grono userów, dzięki społeczności skupionej na jej rozwoju. W sumie dziwi mnie postawa firmy Opera, bo odkąd nie sprzedają przeglądarki, tylko ją rozdają (bodajże od wersji 8.50), udostępnienie źródeł w niczym im nie przeszkadza, a nawet może przynieść dodatkowe korzyści. Zgadzam się też z osobą która wcześniej powiedziała, że powinno być kilka przeglądarek z udziałem ok 10%, wystarczyło by nawet 5 z udziałem 20% - i problem syfem z Internetu był by z głowy.
- nashaden
- 2007-06-25 23:54:38
CSS 3? Przecież ta wersja styli kaskadowych ma dopiero status "working draft", a i to nie we wszystkich swoich aspektach. Suport do "technologii", która jest dopiero w trakcie tworzenia, i zmienia się niemal z miesiąca na miesiąc to jakaś pomyłka. Sam tworzę strony korzystając z CSS w wersji 3, jedynie do celów testowych, korzystając z Amaya''i jako "przeglądarki" renderującej "to wszystko" tak jak "być powinno". Opera sama w sobie jest OK, choć osobiście używam jej jedynie w ramach testu kodu, na zasadzie: czy aby opera-users będą w stanie poprawnie zobaczyć moje wypociny. O CSS 3 i jego obsłudze pogadamy gdy zostanie ona (ta technologia) oficjalnie rekomendacją W3C. A i z tym bywa różnie, boi XHTML jest rekomendacją od roku 2000 (stycznia o ile się nie mylę), a i tak wiele przeglądarek (IE???) ma z nią nadal problemy.
- ruanda
- 2007-06-26 01:34:37
@nashaden lol, wiec amaya moze supportowac css3, ale w operze to pomylka? stary, nie wiem co palisz, ale lepiej rzuc to swinstwo...
- nashaden
- 2007-06-26 09:08:15
@ruanda Najpierw poczytaj czym jest Amaya, a potem się wypowiadaj. Amaya nie jest przeglądarką internetową w rozumieniu takim jakim jest np. IE, FF czy Opera - to program stworzony przez W3C dla celów developerskich; jako jedyna support''ująca XHTML''a, CSS i wiele innych technologi rekomendowanych przez W3C w sposób w 100% zgodny ze specyfikacjami. Zanim więc zaczniesz jakieś wycieczki osobiste w moim kierunku poczytaj trochę o temacie, na który masz się zamiar wypowiadać.
- byku
- 2007-06-26 10:02:43
Konqueror obsługuje gmail.com w zasadzie jest to najlepsza przegladarka jaka widzialem. Opera przy niej pada. SAfari to też przeciez konqueror ma ten sam silnik khtml. Opera ma ten problem ze starsznie obciaza procesor zwlaszcza jaka otworze 10 stron
- KN
- 2007-06-26 10:32:49
@byku: Mam otwartych 20 stron i mam obciążenie 2% czasu procesora pod Operą. Obciążenie wzrasta kiedy zaczynam oglądać filmy w formacie FLV ale i to nie we wszystkich przypadkach.
- ~gość
- 2007-06-26 11:01:07
@Huk wiesz co to widget? szybko szukaj na google i nie głoś farmazonów jak nie iwesz o czym piszesz... Mnie tam strony flash nawet full screen dzialaja idealnie na operze. MNIEJSZA ZGODNOŚĆ ZE STANDARDAMI!!!!!!!!!!!! <----- normalnie mnie telepie jak czytam coś takiego.... Pytam się skąd to wiesz? WYMYŚLIŁEŚ CZY SPRAWDZIŁEŚ????????? Po co gadasz głupoty, każdy zorientowany w temacie wie że Opera jest najzgodniejsza i najbezpieczniejsza...
- moltke
- 2007-06-26 15:01:50
@byku A właśnie, że nie Konqueror nie obsługuje gmail.com. Po pierwsze trzeba zmienić identyfikację (ale to wina raczej googlea niż Konquerora), a po drugie gdzie masz w Konquerorze np. okno szybkich kontaktów, które występuje w Operze czy FF. Problem nie dotyczy samego serwisu gmail.com, a raczej technologii GWT, w której jest zrobiony. Niektóre przykłady z GWT w ogóle nie działają pod Konquerorem. Radzę sprawdzić np. http://code.google.com/webtoolkit/documentation/examples/dynamictable/demo.html. Nie wiem czy jest to wina Konquerora czy googlea, któremu się nie chce tego zaimplementować (dodam, że zgodność z CSS czy XHTML nie ma tu nic do rzeczy), ale fakt faktem - nie działa. Mam jednak nadzieję, że wkrótce się to zmieni.
- ruanda
- 2007-06-26 15:06:49
@nashaden tak, wiem, ze amaya jest edytorem stron i do przegladania srednio sie nadaje, ale wytlumacz mi, dlaczego cele developerskie to dobre uzasadnienie dla wsparcia css3 w amaya, ale w operze to pomylka? amaya ma jakis monopol na obsluge draftow? imho gdyby to tak dzialalo, drafty nigdy nie wychodzily by na swiatlo dzienne, a czas oczekiwania na implementacje juz oficjalnych technologii wydluzlby sie (drafty to dobry sposob na powolna migracje z silnikiem w kierunku nowosci)
- nashaden
- 2007-06-26 22:01:02
@ruanda Dlaczego, imho, w operze wsparcie dla CSS3 to pomyłka? Opera to przeglądarka internetowa, w większym czy mniejszym stopniu "kombajn", ale nadal jej głównym celem jest "bycie" przeglądarką - i niech tak zostanie. Amaya służy jedynie celom developerskim - i niech tak zostanie (tego akurat możemy być pewni). Żeby było jasne: nie neguję Opery jako przeglądarki - kwesta gustu, a o tych jak wiadomo się nie dyskutuje.
- ruanda
- 2007-06-26 22:29:56
@nashaden to Twoje slowa ;) "Suport do "technologii", która jest dopiero w trakcie tworzenia, i zmienia się niemal z miesiąca na miesiąc to jakaś pomyłka." a wracajac do sprawy opery, nadal czekam na uwolnienie jej zrodel i wersje w gtk... chociaz tej drugiej opcji chcialbym sie doczekac
- nashaden
- 2007-06-27 09:08:17
@ruanda Ta sama sprawa "z trochę innej beczki". Mam nadzieję, że tak się nie stanie, ale mam wrażenie, że tak szybka implementacja obsługi standardów, które dopiero maja się nimi stać, może doprowadzić do kolejnych utrudnień dla webdeveloper''ów - już teraz napisanie porządnego kodu strony, z uwzględnieniem różnic pomiędzy przeglądarkami wymaga zdwojonej znajomości tematu, oraz zdwojonej ilości czasu; moja aktualna "ścieżka" wygląda tak: optymalizacja pod FF, kilka poprawek pod Operę (w tym miejscu strona wygląda tak jak powinna również pod Safari@Mac oraz Konqueror@linux), poprawki pod IE6, poprawki pod IE7 (dla IE w wersji 5.x i niżej strony wyświetlam w trybie tekstowym). btw, Safari@win to taka ciekawostka - korzystać z niej będzie pewnie jedynie garść zapaleńców "inności" - z punktu widzenia webdeveloper''ów to kolejna przeglądarka, która wydłuży proces tworzenia stron - trzeba będzie uwzględniać optymalizację kodu również pod tę przeglądarkę.
- mario
- 2007-06-27 10:53:12
@nashaden: "btw, Safari@win to taka ciekawostka - korzystać z niej będzie pewnie jedynie garść zapaleńców "inności" - z punktu widzenia webdeveloper''''ów to kolejna przeglądarka, która wydłuży proces tworzenia stron - trzeba będzie uwzględniać optymalizację kodu również pod tę przeglądarkę." Nie sądzę - silnik chyba jest ten sam co na Macach.
- crs
- 2007-06-27 13:07:26
@bossot klient torrenta dla FF - www.foxtorrent.com
- nashaden
- 2007-06-27 15:03:45
@mario Zgadza się, silnik jest ten sam co na makach, ale pracujący w innym środowisku, a to zmienia wiele. Przykładem jest sposób renderowania fontów pod MAC i WIN - niby ta sama przeglądarka a jednak już zwykłe fonty wprowadzają różnicę. To samo tyczy się tzw. pixel grid - i znów powodem różnica w architekturze systemów. Itd. itd.
- bossot
- 2007-06-27 22:02:16
re crs na tej stronie jest rozszerzenie, a mi chodziło o "gołego" firefoxa. co zaś się tyczy gestów o których tu ktoś wspominał, to tej rosyjskiej ruletki nie instaluje i instalować nie zamierzam (dobrze że opera lojalnie ostrzega 1, w moim przypadku czysto przypadkowym wykonaniu gestu (jakieś 3 minuty łażenia po stronach), bo inaczej pewnie bym nawet nie testował kolejnych wersji)
- cabi
- 2007-06-29 21:20:21
Może przydałaby sie nowa wersja Opery
- NoName
- 2007-06-29 22:07:09
To jest właśnie artykuł na temat nowej wersji Opery
- ~gość
- 2007-07-08 16:52:05
Może wreszcie przestanie mulić, bo o ile wcześniejsze wersje były pod tym względem świetne to z ostatnimi jest źle, szczególnie, gdy wejdzie się na strony zawalone flaszem. Zdarza się, że przez kilka sekund w ogóle przestaje reagować na cokolwiek.
- Kubus
- 2007-10-14 17:21:01
Co do komentarza ponizej mi sie wydaje ze Opera wymaga wiekszej powierzchni pamieciowej. Mam 512 RAM-u i w czasie gdy Opera jest wlaczona, komp sie muli.
Konsola MICROSOFT Xbox 360 4 GB
Seks narkotyki i czekolada
Pobierz bezpłatnego e-booka 


