20 komputerów, które zmieniły świat

PC World 28 listopada 2006 12:26, Daniel Cieślak
Przygotowywanie takich zestawień nigdy nie jest prostym zadaniem - bo jak spośród tysięcy modeli komputerów, które w ciągu minionych kilku dekad trafiły do sprzedaży, znaleźć te najważniejsze? Jak porównywać dzisiejsze "kombajny multimedialne" obdarzone gigabajtami RAM-u, napędami HD DVD i wielordzeniowymi procesorami z prostymi maszynami liczącymi, sprzedawanymi przed laty z monochromatycznymi monitorami? A jednak ktoś podjął się takiego zadania - nasi koledzy z amerykańskiego PC Worlda przygotowali zestawienie najważniejszych komputerów w historii informatyki. Niektóre z umieszczonych w nim maszyn zna każdy, kto choć trochę interesuje się informatyką (wystarczy wspomnieć o Atari 800 czy Commodore Amiga 1000). Nazwy innych zabrzmią znajomo jedynie pasjonatom. Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą "20 najważniejszych komputerów w historii".
Jak już wspomnieliśmy, przygotowanie takiej listy nie jest zadaniem łatwym - bo przecież nie da się wskazać jakiejś jednej cechy, która czyni komputer "ważnym". Nasi koledzy z amerykańskiego PC Worlda znaleźli jednak odpowiednią metodę - postanowili oceniać komputery według czterech podstawowych kryteriów:

Innowacyjności: Komputer powinien być wyposażony w zupełnie nowe funkcje lub technologie, a także posiadać wszystkie najnowsze w danym czasie rozwiązania technologiczne.

Wpływ na rynek: Nowatorskie rozwiązania zastosowane w danym komputerze powinny być później wykorzystywane przez innych producentów.

Wzornictwo i ergonomia: "Pecet" pretendujący do miana najważniejszego powinien dobrze wyglądać i być wygodny w codziennej pracy.

Indywidualizm: Komputer powinien mieć "to coś", co wyraźnie odróżniało go od konkurentów.

Pełna lista PC Worlda zawiera 25 komputerów (są też dwa dodatkowe zestawienia maszyn, którym niewiele zabrakło do znalezienia się w czołówce). My ograniczymy się do zaprezentowania pierwszej dwudziestki - aby zapoznawanie się z całością była odrobinę bardziej emocjonujące, zaczynamy od pozycji nr 20...

20. Gateway 2000 Destination (1996)

Gateway 2000 DestinationGateway 2000 DestinationW 1996 r. amerykańska firma Gateway 2000 (wkrótce potem "2000" zniknęło z nazwy) zaprezentowała komputer, który był prekursorem dzisiejszych "pecetów" typu media PC. Model Destination był stosunkowo drogi (kosztował od 3,5 do 4,7 tys USD) - ale za to bogato wyposażony. Kupując go użytkownik dostawał komputer przypominający element zestawu domowej rozrywki (w skrócie rzecz ujmując, Destination wyglądał jak dwa magnetowidy postawione jeden na drugim), 31-calowy monitor CRT, zestaw głośników surround oraz bezprzewodowego pilota i klawiaturę.

Krótko po jego premierze podobne maszyny pojawiły się również w ofercie Compaq oraz RCA. Niestety, to nie był ich czas - na spopularyzowanie się komputerów media PC trzeba było czekać do 2002 r., kiedy to Microsoft przedstawił system Windows XP Media Center Edition.

Warto pamiętać, że opisane w tekście zestawienie przygotowane zostało w USA - nic więc dziwnego, iż część z ujętych w nim maszyn większości czytelników nie jest zbyt dobrze znana. Aczkolwiek nazwy ATARI, Amiga czy Commodore są doskonale znane chyba wszystkim - z sondy przeprowadzonej w naszym serwisie wynika, że polscy internauci największy sentyment mają właśnie do tych trzech komputerów (szczegółowe informacje znaleźć można tutaj). Dużym zainteresowaniem cieszyły się również dwie inne sondy, związane z pierwszymi komputerami naszych czytelników - w pierwszej z nich pytaliśmy "Ile pamięci operacyjnej miał Twój pierwszy pecet?" (aż 42% głosujących wybrało odpowiedź "poniżej 16 MB"). Z kolejnej sondy - "Jaką pojemność miał Twój pierwszy dysk twardy?" - dowiedzieliśmy się, że w pierwszych komputerach 23% ankietowanych zamontowane były dyski o pojemności nie przekraczającej 4,2 GB.


19. Apple iMac, druga generacja (2002)

Apple iMacApple iMacGdy iMac drugiej generacji pojawił się w sklepach, budził ogromne zainteresowanie - tak wcześniej nie wyglądał żaden komputer. Krągła jednostka główna i umieszczony nad nią na wysięgniku wyświetlacz LCD budziły skojarzenia z lampą biurową - i bardzo słusznie, bo inspiracją do stworzenia takiego a nie innego komputera była lampa Luxo Jr z oscarowej animacji wytwórni Pixar.

Ale ciekawe wzornictwo nie było jedyną zaletą iMaka - komputer był wygodny w użyciu, wydajny, nie zajmował wiele miejsca na biurku (pamiętajmy - to był rok 2002, typowy pecet był smutnym, beżowym sześcianem), a ruchome ramię pozwalało na dowolne ustawienie wyświetlacza. Niestety, komputer dość szybko (2004 r.) został zastąpiony w ofercie Apple'a przez kolejny model, w którym wszystkie podzespoły ukryte były w wyświetlaczu.



Komentarze (60)

  • imięnick
  • 2006-11-28 14:25:00

Połowa tego zestawienia to marketingowo-reklamowy śmietnik.

  • Maciejos
  • 2006-11-28 14:26:22

A gdzie Commodore 64? Niegdyś najlepeiej oprogramowany komputer świata, sprzet z którym ludzie wyprawiali cuda przekraczajac granice sprzętowe określone przez producenta? Nie do wiary, że nie mam go na tej liscie...

  • lamer???
  • 2006-11-28 14:32:20

OJ CHYBA WAM NIEŹLE ZAPŁACILI TO CHYBA OCZYWISTE, ŻE IBM PC POWINIEN BYĆ PIERWSZY GDZIE AMIGA 500? GDZIE C64? ZAMIAST TEGO MAMY JAKIEŚ WSPÓŁCZESNE LAPTOPY I INNE ŚMIECI... MOGLIŚCIE NAPISAĆ, ŻE ARTYKUŁ JEST SPONSOROWANY. NIKT GŁUPI NIE JEST I TAK SIĘ WSZYSCY DOMYŚLĄ.

  • darj
  • 2006-11-28 14:32:25

Commodore 64 na pewno był bardzo popularny - ale szczególnie przełomowy to raczej nie... Lista spoko - grunt, że atarynka jest :)

  • chrees
  • 2006-11-28 14:46:02

hmm, wydajemi sie, ze faktycznie cos tu jest nie tak. W szczegolnosci Commodore 64, na ktorym sam uczylem sie programowac, jest kompem, na ktorego wspomnienie az lezka sie kreci w oku. Natomiast wazne jest to, ze autorami tego rankingu sa amerykanie, stad jest w nim niemozliwa wrecz liczba komputerow Apple''a i byc moze dlatego tez jest pominiety Commodore. Dobrze, ze choc Atari jest...

  • Enviro
  • 2006-11-28 14:55:04

Współczuje ludziom, którzy wrzeszczą "ten tekst jest sponsorowany". :-) Tak mi was żal, na prawdę. Ale z drugiej strony dajecie dużo uśmiechu innym ludziom, którzy to czytają i za to dziękuje :) C64 - te kasety, duże dyskietki, mnóstwo gierek. :-) Tam po praz pierwszy uczyłem się pisać programy... mimo wszystko zgadzam się z @darj. C64 nie był szczególnie przełomowy.

  • Qba
  • 2006-11-28 15:05:41

@lamer??? "TO CHYBA OCZYWISTE, ŻE IBM PC POWINIEN BYĆ PIERWSZY" Niby dlaczego? Przecież pojawił się kilka lat po Xeroxie Alto i Apple I. Zwróć uwagę, że nawet sam IBM nie ma już PC-tów w swojej ofercie.

  • max
  • 2006-11-28 15:17:36

faktycznie brakuje wielu dobrych kandydatow. za to jest kilku zupelnie niestosownych np. Gateway czy Sony Vaio. Przypominam, ze tytul artykulu "20 komputerow, ktore zmienily swiat", a nie "20 komputerow, niezwykle przelomowych i innowacyjnych". Ale i tak fajnie sie czytalo. I wspominalo:)

  • kremien
  • 2006-11-28 15:22:19

zrozumiem wszystko oprócz jednego. powiedzcie mi dlaczego w tej liście nie ma prekursora wszystkich komputerów ENIACa ? autor tego artykułu ma chyba krótką pamięć zapomnieć o takim klasyku jak eniac to już trzeba być...

  • sl
  • 2006-11-28 15:28:52

c64 jednak powinien byc i atari 65 xe (dobrze, ze jest 800, moze i to wystarczy z atari) jednak wielu dzieciakow w tamtych czasach spotkalo sie pierwszy raz z komputerem i to wlasnie spowodowalo, ze dzisiaj urzywaja pecetow. a, jeszcze zx spectrum bylo na "gumkach". wielu ludzi tego urzywalo. pamietam ze na gieldach komputerowych jak ktos mial spectrumne to juz byl profi, a c64 i 65xe to juz troche mniej ;) no, ale moze w stanach takich wypasow nie bylo :P pozdro, daje 4

  • popdruid
  • 2006-11-28 15:32:54

Amigi 1000 trochę żałuję... Swego czasu mogłem go kupić ale nie udało się... Jedyne czego mi zabrakło to wiedza informatyczna i umiejętności... :-(( Tak ze 2 do 3 lat doświadczeń... W jakiś czas po tym jak zrezygnowałem z zakupu wyszła wersja Slackware na Amigę 1000 właśnie... Mam wrażenie, że zaoszczędziłbym tak coś koło 8000 PLN które wydałem na oprogramowanie i sprzęt... Oczywiście to czysto teoretyczne gdybania - wiedzę potrzebną do tego zdobyłem wiele lat później dzięki temu drogiemu sprzętowi i programom... :-)) Zawalił bym wiele rzeczy, gdybym sobie nie poradził z Amigą... Tak więc w zasadzie nie ma czego żałować... Ale mimo tych logicznych argumentów wciąż krąży mi po głowie ta myśl - co by było gdyby... Jakbym miał więcej szczęścia? Przychylnych ludzi wokół siebie? To wszystko czego było trzeba - wiedzy i kogoś kto by mi dostarczył tej wiedzy... Dlatego nie rozumiem młodych ludzi którzy mają gdzieś np. kurs programowania pod moim kierunkiem...

  • Enviro
  • 2006-11-28 15:37:22

@sl: Sam uŻywałem C64, ale nie jest to zbyt przełomowy komputer. @max: A czy świata nie zmieniają komputery przełomowe i innowacyjne (czyli wnoszące coś nowego)? No chyba, że kopiowanie tych sam rozwiązań zmienia świat.

  • Dawid
  • 2006-11-28 15:41:44

A iMac G3? To była rewolucyjna maszyna... :D

  • ali
  • 2006-11-28 15:47:40

a ja popieram tych, co mówią, że artykuł jest sponsorowany, niestety tak to wygląda. Najlepiej to określił imięnick: marketingowo-reklamowy śmietnik.

  • max
  • 2006-11-28 15:52:01

Enviro: dokladnie tak, jak napisales (choc ironicznie). Innowacyjny i przelomowy byl OS/2. Swiat zmienil Windows. Innowacyjny i przelomowy byl Amstrad CPC, swiat zmienil Commodorek. Innowacyjne i przelomowe... moznaby wymieniac tak dalej.

  • WielebnyK
  • 2006-11-28 15:57:41

W artykule jest błąd merytoryczny: 6502 to nie procesor graficzny Atari 800, a jego główny procesor. Układ graficzny, to jeśli się nie mylę ANTIC.

  • WW
  • 2006-11-28 16:30:52

Komputerem który zmieni wiat jest nie konkretna maszyna jak IBM-PC czy C64 ale linia, rodzina PC. Przelomowe elementy w tej linii to wylacznie zapoczatkowanie jej, pozniej to juz tylko ewolucja. Cala reszte komputerow (z wyjatkiem Apple) mozna porownac do neandertalczykow - zostaly wyparte.

  • Mateusz
  • 2006-11-28 17:03:46

A gdzie pierwszy iMac ? Jest drugi (czyli lampka), ale bez pierwszego iMaca taki spis nie ma sensu. On utorował drogę nowym technologiom (np. USB) !

  • Nod
  • 2006-11-28 17:04:54

A Pentium? Pamiętam jak w 1995 czy 6ym mój kolega dostał kompa z tym prockiem, chodziło się do niego z wypiekami na twarzy. Jak dla mnie, to tamte lata były przełomowe, pentium w win95 zmienili swiat, pewnie mogli by to zrobić i inni ale trafiło na nich:) Oczywiście im kto dalej sięga pamięcią ten znajdzie lepsze przełomy ale ja pamiętam ten i od tego się wszytko zaczęło.

  • luk3Z
  • 2006-11-28 19:43:34

Jak można "zapomnieć" o C=64 i C=128 ?

  • TR
  • 2006-11-28 21:01:32

Jeden z przedmówców ma rację - brak Eniaca! Toż ta maszyna zajmująca dziesiątki metrów kwadratowych, potrzebująca dziesiątki kW (albo więcej?) do swej pracy, była pierwszym prawdziwym komputerem. Niektórzy powiedzą, że miała jedynie funkcje kalkulatora, ale to jednak BYŁ pierwszy komputer! Taktowany zawrotnym zegarem 10kHz (0,01MHz) i zbudowany z tysięcy lamp elektronowych (może niektórzy jeszcze wiedzą jak taka lampa wygląda? - obecnie można takowe cuda spotkać jeszcze w wysokiej klasy wzmacniaczach lampowych sprzedawanych za bardzo grubą kasę - kilkanaście tysięcy zł). To był sprzęt :)

  • jabu74
  • 2006-11-28 21:31:10

Na 1 miejscu powinna być oczywiście Amiga !!! hańba ! precz !

  • edd
  • 2006-11-28 22:35:23

ja bym się kłócił czy Amiga miała lepszy układ dźwiękowy... fakt że obsługa sampli powodowała że dźwiek brzmiał lepiej, jednak to SID był bardziej innowacyjny (tak na marginesie w pierszych komodach i C128 SID miał jeden kanał do obsługi sampli, a jak to brzmiało to każdy kto słyszał wie)... jednak pod wzgledem grafy to była masakra zwłaszcza na kościach AGA (Amiga4000 śniła sie po nocach każdemu maniakowi).

  • f.ted
  • 2006-11-28 22:36:33

Tytuł artykułu powinien brzmieć "PRZEGLĄD KOMPUTERÓW MNIEJ LUB BARDZIEJ OSOBISTYCH" a nie "2o-tka przełomowych komputerów".

  • ryse
  • 2006-11-29 00:46:20

nie wiem jak mogliście przeoczyć c64? przecież to do dzisiaj komputer który rozszedł się w największej ilości egzemplarzy. poza tym amiga 500 było o wiele popularniejsza aniżeli 1000?

  • stachu
  • 2006-11-29 00:57:23

OK napisze moją przełomowość w komputerach (takie które posiadałem). 1. Atari 800XL - pierwsza styczność z komputerem na tak zwanej gralni później rodzice mi go kupili, wszyscy kuple się do mnie złazili aż rodzice nie mogli ich wygonić :) 2. Bardzo chciałem mieć AMIGĘ (nie pamiętam modelu lecz niestety brakowało funduszy, więc tym razem ja chodziłem do kolegów:) 3. Pierwszy laptop 386 sx 16Mhz monochromatyczny (pasywny) monitor i 2mb ramu. Prawdziwa furrora. Gry: Test Drive 2, Dune, IndianaPolis. 4. Pierwszy blaszak 486 DLC 40Mhz. (troszke dałem się oszukać bo to był słaby procek) najpierw monitor mono za ok. pół roku monitor kolor!!!! Wtedy nauczyłem się wyjmować twardy dysk aby przegrać coś od kolegi !!!! GRY: TD3 5. Nie mój ale zrobił wrażenie u kolegi Pentium I 75Mhz GRY:GTA1 !!!, DESCENT. Niesamowite wrażenia 6. Blaszak z prockiem WINCHIP 200Mhz i 32 ramu dzieliłem go z ojcem więc za bardzo go nie ojażmiłem 7. Blaszak Celeron 333Mhz podkręcony do 460Mhz a później do 520Mhz. Pamiętam tylko że nie produkowali procesorów z takimi częstotliwościami, więc byłem GURU ach co to było za chłodzenie tego procka razem 5 coolerów 2 radiatory jakiś modół do odbierania ciepła i niesamowity hałas :) GRY: DRIVER 8. Po spaleniu poprzedniego procesora nadarzyła mi się okazja dostać za parę groszy procesor taki jak będę chciał więc wybrałem PIII 1Ghz i napiszę tylko że do nie dawna wspaniale się sprawował. Zamieniłem go na: 9. Athlon XP2000+ i póki co tak sobie chadza 10. Laptop 1,5Ghz Cenrino To na tyle mojej historii ( w wielkim skrócie). Jak coś to pytania na maila stachu.wp@wp.pl

  • ZK
  • 2006-11-29 03:33:51

A gdzie podziały się 2 przeboje europejskie i zarazem polskie? Spectrum 48 , za które z Pana zroobił się Sir /Sinclar/. taki malutki komputerek z gumowymi klawiszami. Amstrad 128 - bardzo sympatyczny przyrządzik, i chyba jako pierwszy tzw. zintegrowany. Miałem obydwa i sympatycznie je wspominam. Dla młodzieży to prehistoria ale w Polsce były bardzo popularne

  • Zbig
  • 2006-11-29 08:39:11

W zestawieniu amerykańskim nie ma oczywiście przeboju Sinclair Spectrum w wersjach gotowej i składanej. A może trzeba dodać ZX81? Przecież to były pierwsze TANIE (100$) komputery z podziałem pamięci ma RAM i ROM (Basic, OS), mieszczące się w klawiaturze. To one rozpowszechniły komputery, a nie jednostki po 4 czy 16 tysięcy dolarów.

  • alexsanetra
  • 2006-11-29 09:09:59

Zestawienie nie jest najlepsze (ale samo zestawienie jak i moja jego ocena to rzecz subiektywna) jako innowacyjne dodał bym komputerki z serii MSX Co do mojej historii to się uśmiejecie: - C128 - A500 (mam do dzisiaj) - A500+ - A1200 (mam do dzisiaj) - PC XT 086 (procek mam do dzisiaj jako pamiątkę, niestety kooprocesor się nie zachował) - Commodore PC 10 II (przyczyna śmierci Commodora - mimo, że nie był taki zły) - PC 286 (rozbudowany do granic możliwości) - PC 386 SX - PC 486 DX2 66 - PC 486 DX4 100 - PC 486 DX4 160 (podkręcony) - PC AmD 5x86 P75 100 - PC AMD-K5 150 - PC P2 233 - PC P3 300 potem 360 - Laptop Toshiba 1910 (staroć do kolekcji - działa) - Spectra Video (komputerek z lat osiemdziesiątych - mam do dzisiaj i działa) - PC P3 500 - Laptop IBM ThinkPad 380D (maszyna do pisania i niezły ubaw ze starymi gierkami) - Atari XL (do kolekcji) - wszystkie 3 odmiany C64 do kolekcji - CPC 6128 (kolejny złomik do kolekcji lata osiemdziesiąte - wszystkie 3 działają do tego cudowny zielony monitor) - PC Sempron (w różnych odmianach po dzień dzisiejszy) Takie to moje skromne kolekcje (będą rozbudowywane ale tylko o działające zestawy)

  • TR
  • 2006-11-29 09:29:19

OK, to ja też napiszę moją historię :) [1988] Atari 65XE (niestety u kolegi - nawiedzałem go i graliśmy) ..długo, długo nic.. [1994-1996] PC 386DX 40MHz/4MB/Mono VGA/HD 170MB [1996-1999] Pentium 133MHz/16MB/Color 15"/HD 1,7GB [1999-2000] Pentium 133->WinChip 200 (był gorszy, ale potrzebowałem obsługi MMX do modemu) [2000-2001] K6-2 350MHz/32MB/HD 20GB [2001-2004] Athlon 1600XP/256MB/HD 80GB (działa do dziś ze zmienioną płytą) [2004-2006] Laptop Compaq Presario 2800 P4M 1,4GHz/HD30GB/15" (pracuję na nim)

  • ...
  • 2006-11-29 09:30:06

dlaczego to jest tak wymieszane bez ładu i składu - stare nowe, znowu stare, nie można było je jakoś podzielić według dat produkcji lub np zastosowań - stacjonarne - przenoścne. Nie chciało mi sie czytać z tego wszystkiego ;-/

  • komputrzak
  • 2006-11-29 11:43:29

Coś się autorowi pomieszało!! Bo gdzie jest Spectrum?? Gdzie Commodore C64, gdzie Commodore Amiga, czy Tramiel'owe Atari 520???

  • zelmer
  • 2006-11-29 12:48:15

zestawienie robione chyba przez apple ;]

  • Spider
  • 2006-11-29 13:09:15

Ocena tylko 4-ka, ponieważ zabrakło dwóch ważnych komputerów. C64 i ZX Spectrum. Szczególnie ZX był komputerem, który wywierał na użytkownikach duże wrażenie swoją prostotą i małymi rozmiarami. Poza tym niektórzy zarzucają autorowi, że w zestawieniu jest dużo komputerów Apple. Prawda jest taka, że firma ta jest jedną z najbardziej innowacyjnych na rynku. Popatrzcie na Aero w Windows Vista...czy nie jest podobne do Aquy z MacOSX? Patrząc nie patrząc grafika 3D w systemach operacyjnych z pod znaku jabłka jest już jakiś czas na rynku i ma się dobrze.

  • cr3pt
  • 2006-11-29 14:05:53

Zdecydowanie brak commodorow i atari - to dzieki nim powstala 'scena', procedurki wyswietlania grafiki, sampling dzwieku i inne cuda ktore dzisiaj sie widzi w doskonalszej wersji, nie majac pojecia kiedy 'to' sie zaczelo... za taki brak nic tylko 'pala' za art'a. Ps: nie wspomne o amisi na ktorej robiono efekty do pierwszego "terminatora"...przelomowy film - przelomowy sprzet :) pozdr cr3pt

  • YAhhMED
  • 2006-11-29 14:52:17

Za brak ENIAC-a daje 1

  • darj
  • 2006-11-29 15:28:08

polowa komentujacych najwyraźniej nie czytała tekstu ;-) jest w nim mowa zarowno o atari, jak i commodore amidze

  • mikroos
  • 2006-11-29 15:41:36

a gdzie Deep Blue - komputer, ktory zdawal sie byc madrzejszy od czlowieka?! toc to przeciez kamien milowy!! no i stanowczo za duzo apple'ow w tej dwudziestce.

  • Mario
  • 2006-11-29 18:34:02

Ale lipa, a gdzie Commodore 64 i Amiga 500??????? Amiga 1000 lepsza????? Pewnie tak, tylko ilu miała użytkowników, a C64 i A500 miliony.

  • andi
  • 2006-11-29 19:29:53

A gdzie Spectrum?

  • mario
  • 2006-11-29 22:52:06

Wg. mnie brakuje C64 to był najdłużej produkowany komputer 8-bit, który doczekał się największej ilości oprogramowania na świecie! W swoim czasie jego możliwości dźwiękowe też były rewelacyjne. Zresztą do dzisiaj są fani SID''a, są nawet zespoły muzyczne, które używają SIDa dla swojej twórczości. Na tym komputerze rozwinął się szeroko rozumiany hacking - czyli robienie rzeczy uznanych przez producenta sprzętu za niemożliwe. W latach ''90 C64 mógł wyświetlać Amigowe obrazki, dzięki wyhaczonym trybom graficznym. Dobry coder, to taki, który potrafił wycisnąć co najmniej 120% możliowści sprzętu. Na C64 rozwinęła się też Demo Scena, która trwa do dziś (nawet teraz jakieś maniaki piszą demka na C64). Moim zdaniem ten komputer znacząco wpłynął na kulturę i twórczość programistów, zresztą PC odziedziczył po nim demoscenę.

  • Arjos
  • 2006-11-29 23:08:14

@andy Spectrum był popularny w Europie a to zestawienie robili Amerykanie. Niektórych z tych "ważnych komputerów" w życiu nie widziałem, a na niektóre nawet bym nnie spojrzał ( nie nie jestem dzieckiem neo), komputerami zainteresowałem się od wczesnyc lat 80-tych (mam chyba jeszcze pierwszy numer " komputera '

  • Roger(OS)
  • 2006-11-30 02:45:29

Zgodze sie ze wszystkim co napisal "mario" zabraklo C64 - do tego co nam przypomnial, nalezy dodac szerokie zastosowanie C64 dla elektronikow !! Czy istnieje dzisiaj komputer ktoremu mozna wlozyc w gniazdo znajdujace sie z tylu np. tranzystor, czy kondensator i zmierzyc ich wartosci? C64 to potrafil... Do tego nikt nic nie napisal przy innych komputerach, jaki mialy wplyw i mozliwosc dla domowego uzytkownika i programowanie- domniewam iz pierwsze programy dzisiejszych programistow powstawaly na C64. PS: Mam jeszcze w szafie sprawnego C64, kilka kartridzy, mnostwo kaset i dwa joy'e - moze ktos wpadnie na jakiegos Cannibala czy Socker'a ;-)

  • Urborg
  • 2006-11-30 06:33:29

Poziom wiedzy redaktorów na temat opisywanego sprzętu jest momentami po prostu żenujący :-(. Opisy komputerów są zrobione po łebkach. Mam tu przede wszystkim na myśli opisy starszych komputerów. Poziom wiedzy redaktorów najlepiej chyba określa stwierdzenie że programy do Atari 800 były przechowywane na kartridżach

  • Spider
  • 2006-11-30 09:48:45

Urborg...dziwisz się? Przecież to Amerykanie ;-)

  • Sikor
  • 2006-11-30 10:59:02

Niestety, z tego co widzę, to pismo schodzi na psy. Nie dość, że jest to przedruk z wersji angielskiej (jak przypuszczam - amerykańskiej), to jeszcze nieudolnie tłumaczony. Możliwości i parametry komputerów tu przedstawionych nijak się mają do rzeczywistości, a artykuł to typowa "zapchajdziura" - albo zabrakło artykułów, albo jakaś reklama nagle wypadła, prawda szanowni Redaktorzy...? Powinniście się wstydzić i w kolejnym numerze/numerach podać prawdziwe parametry. Co do rankingu - w dużej mierze rzeczywiście odnosi się do Amerykańskiego rynku, fakt. Ja na miejscu fanów nie oburzałbym się tak na brak C64 - artykuł oddaje tak zwane "kamienie milowe", a nie popularność danego komputera (to znaczy - to, co one "wniosły" do swiata komputerów). Dziwi mnie natomiast w tym zestawieniu A1000 - już prędzej A1200 lub Atari Falcon, ale cóż... Ranking jest jaki jest.

  • Jurgi
  • 2006-11-30 11:37:38

Uno brako reflekso, to zestawienie powstało kilka miesięcy temu, czego ślad np. tu: http://www.atari8.info/dodajkomentarz.php?news=426&lang=pl - widać PCWK zerżnął tę listę, skrócił ją trochę i niestety nieudolnie przetłumaczył niektóre opisy. Brak C64 w zestawieniu jest oczywisty - to miała byc lista komputerów, które wprowadziły coś nowego - innowacyjnych i stanowiących wzór dla późniejszych. C64, mimo że jest udaną i bardzo popularną konstrukcją nic nowego raczej nie wniósł. W jego konstrukcji po prostu nie ma nic nowatorskiego - poprzestano na solidnych, sprawdzonych (i udoskonalonych) rozwiązaniach. Za to marketing C64 był nowatorski, co przyczyniło się do sukcesu maszyny.

  • kwas
  • 2006-11-30 12:06:59

Czy ja dobrze czytam? W Atari800 procesorem graficznym jest 6502 a nie Antic? Ludzie! opamietajcie sie, odrazu widac, ze pojecia nie macie o jednym z nalepszych 8bitowych procesorach rodziny 65xx. Nie mial tez procesora dzwiekowego tylko generator. Co do C64 faktem jest ze maszyna byla bardzo popularna ale czy wniosla cos nowego? Oprócz tego, ze mozna ja bylo zepsuc wyciagajac joystic z gniazda ;-) ?

  • Adam
  • 2006-11-30 13:48:12

Dajcie spokój z tym Commodore 64 bo był innowacyjny jak Fiat 126p ;-) Skomputeryzował kraje drugiego świata takie jak Polska, ale bazował na rozwiązaniach sprzed dekady. P.S. Sam go mam do tej pory.;

  • mario
  • 2006-11-30 15:41:23

@Adam: Commodore 64 gdy wyszedł to była jedna z najbardziej zaawansowanych maszyn do użytku domowego. Był bardzo zaawansowany pod względem multimediów. Schodził początkowo tylko w bogatszych krajach jak USA, potem trafił do biedniejszych państw jak wyszła Amiga. http://pl.wikipedia.org/wiki/C64 Ten komputer 8-bitowy został wprowadzony na rynek w 1982 roku - wtedy to był szczyt techniki. A produkowany był nawet na pocz. lat 90. Utrzymanie jednego komputera przez 10 lat na rynku to jest spory sukces - bynajmniej nie oznaczało to ze był on przeżytkiem na technologii sprzed dekady.

  • RichardCypher
  • 2006-11-30 16:08:56

W przypadku Atari 800 co ten model robi na tej liście prawdziwy szum powinien wzbudzić atari 800XL. posiadał złącze przypominające współczesne SCSI można było podłączyć magnetofon, albo 2, stacje dyskietek a na dodatek jeszcze drukarkę, i wciąż mozna było podłączać, Komputer nie był "goły" zgłaszał się sam bez urządzeń takich jak magnetofon, kartridź czy stacja dyskietek. Zgłaszał się interpreterem basica i już mozna było pisać i uruchamiać programy. Można było nawet uruchomić "self test" komputer tetował pamięć, 4 kanały dzwiękowe .... Miał wyjscie audio wideo - podłączenie TV było dziecinnie proste, podłączenie 2 joysticów też. Kartridze były podłączane prosto do pamięci operacyjnej programy z nich zgłaszały się natychmiast t.j. zaraz po włączeniu zasilania powodzenia dziś. Był przygotowany dla pasjonatów elektroniki - podstawowe 64kb mozna było rozszerzyć do 128kb. Najwieksza innowacja to schowane z tyłu gniazdo do "szyny równoległej" mozna było co wyszło po latach podłączyć tam nawet 20MB twardziela. No i niech ktoś powie, że w tamtym czasie było coś bardziej mozliwego do rozbudowy i bardziej uniwersalnego. Ba był to pierwszy komputer na kturym testowałem pióro świetlne z programem "Koala ilustrator". Najprościej mówiąc pióro świetlne to prekursor dzisiejszych patyczków do palmptopa, czy sketchboardów.

  • Jurgi
  • 2006-11-30 21:12:21

Ludzicha: zauważcie, że autorzy zestawienia 1) promowali komputery innowacyjne, 2) zestawienie robili Amerykanie, którzy nie widzą poza własnym krajem! @Richard - i właśnie dlatego na liście jest Atari 800, a nie 800XL, który był tylko rozszerzeniem. To 800 zdobywał rynek. @Mario - z tym szczytem techniki to nie żartuj. C64 parametrami tylko odrobinę przewyższa Atari 800, które jest starsze o 3 lata - w informatyce to szmat czasu! Popularność zapewniła mu 1) morderczo niska cena (w porównaniu do konkurencji), 2) zaprojektowanie go od początku jako maszyny do gier ("multimedia") - wcześniejsze Apple i Atari były maszynami raczej do pracy, 3) Atari 800 jako innowacyjna maszyna był objęty ograniczeniami COCOM, C64 już nie, co pozwoliło mu od początku spenetrować część rynków europejskich. Atari 400/800 chyba nawet nie miały wersji PAL, jedynie NTSC. W momencie, gdy C64 wchodził na rynek, istniały już dużo lepsze sprzęty… Ale po prostu nie były wcelowane w rynek masowy.

  • mario
  • 2006-11-30 23:57:05

@RichardCypher: "posiadał złącze przypominające współczesne SCSI" Co z tego? Port Joysticka, jest identyczne gniazdo jak COM w PC i też co z tego? To nic nie oznacza. Wygląd gniazdka pozostanie tylko wyglądem gniazdka. "Kartridze były podłączane prosto do pamięci operacyjnej programy z nich zgłaszały się natychmiast t.j. zaraz po włączeniu zasilania" Nie do pamięci, tylko do przestrzeni adresowej (magistrali systemowej). Dzięki czemu mogły przekierować adres startowy. W dzisiejszych komputerach karty mające własny BIOS też startują zanim włączy się system operacyjny (karta sieciowa może go załadować z sieci). Oczywiście istnieje możliwość zrobienia karty PCI z grą ... ale kto by to kupił :-) "podstawowe 64kb mozna było rozszerzyć do 128kb" Ale tylko przez stronicowanie, bo 6502 potrafi adresować max 64KB. W takim wypadku mogły tego używać tylko programy, które wiedziały jak - były przemyślane i specjalnie napisane do używania tego konkretnego rozszerzenia. "Najwieksza innowacja to schowane z tyłu gniazdo do "szyny równoległej" mozna było co wyszło po latach podłączyć tam nawet 20MB twardziela. No i niech ktoś powie, że w tamtym czasie było coś bardziej mozliwego do rozbudowy i bardziej uniwersalnego." Do każdego sprzętu można to podłączyć! Do c64 też powstały takie interfejsy i wcale nie świadczy to o jego uniwersalności. "Ba był to pierwszy komputer na kturym testowałem pióro świetlne z programem "Koala ilustrator". Najprościej mówiąc pióro świetlne to prekursor dzisiejszych patyczków do palmptopa, czy sketchboardów." Pióra świetlne też były na C64 i innych 8-bitach. Ale patyczki do palmtopa nie mają z tym nic wspólnego - działają na całkowicie innej zasadzie. Pióro świetlne miało na końcu czujnik światło czuły, przez co mogło rozpoznać, czy w tym momencie uderzyła w luminofor wiązka elektromagnetyczne i przekazywało impuls do układu graficznego komputera, który mógł stwierdzić jaka jest pozycja x, y. Pióra świetlne się nie przyjęły, ponieważ wymagały aby pracować blisko Telewizora/Monitora CRT, co nie było zdrowe dla wzroku i bardzo męczyło oczy (ówczesne kineskopy miały małe odświeżanie). Ponadto nie było warstwy abstrakcji, dającej możliwość zuniwersalizowania obsługi takich urządzeń, przez co programy musiał inaczej obsługiwać myszkę, joystick i pióro świetlne. Brak zaawansowanych systemów operacyjnych to była główna bolączka starych komputerów 8-bit - ale niestety moc obliczeniowa i zasoby na to nie pozwalały. Sytuacja poprawiła się przy produkcjach 16-bit. Szkoda tylko, że firmy takie jak Commodore i Atari nie udostępniły specyfikacji - dlatego ich komputery umarły :-(.

  • pan_samochodzik
  • 2006-12-01 15:20:26

prosze zauwazyc, ze kontruktor atari 800 i amigi 1000 to ta sama osoba. ktos tu wspomnial, ze c64 bylo innowacyjne, chyba jedna nie bylo, bo co tak naprawde wniosla nowego, cos czego wczesniej nie bylo? nawet sidbyl wczesniej uzywany w syntezatorach a atari 800 wniosla cos nowego - maszyna dwuprocesorowa dostepna kazdemu i o to chyba chodzilo w tym artykule.

  • mario
  • 2006-12-01 18:07:57

@anonim poniżej: tak c64 mogło mieć to samo, a nawet ma. Do c64 powstał interfejs IDE64, pozwalający na podłączenie dysku twardego. Wielozadaniowe systemy operacyjne (LUNIX, Contiki, WINGS (wymaga SCPU)), nowy procesor 20 razy szybszy (SCPU) i wiele wiele innych! Nie wymagało to zmiany ROMu! Oczywiście podobnie jak w Atari wymagało to napisania odpowiedniego softwareu (dirvera) obsługującego HDD i jakiś system(y) plików. C64 ma coś takiego jak Expansion Port, który pozwalał, podobnie jak ISA w PC, podpiąć się pod magistralę systemową. O możliwościach dźwiękowych Atari możemy nie pisać bo były one marne (tylko 3.5 oktawy, podczas gdy SID ma 9). http://www.ide64.org/ http://www.sics.se/contiki/ <-- pierwsze wersje powstały pod C64, system posiada przeglądarkę internetową, telnet, serwer http i klienta poczty na C64. http://wings.webhop.org/ <-- system operacyjny pod SCPU Możliwość podłączenia i zrobienia takich rzeczy na starych komputerach o niczym nie świadczy! Komputer z definicji jest urządzeniem uniwersalnym (do wszystkiego) i nie ważne czy to jest Atari, czy C64, czy PC - każdy jest rozszerzalny i do każdego z nich można podłączyć dysk IDE, czy SCSI, czy USB. Można nawet do Eniaca! Tylko po co? Robią to fani tych komputerów, którzy nie chcą się z nimi rozstawać - ale większego sensu to nie ma.

  • ~pantomas
  • 2010-06-30 14:58:02

A gdzie są: - NEXT station (polecam poszukanie w googlach zwłaszcza fanom Apple, zwykle ślinią się jak włączam to cudeńko), chyba największa premiera w historii, - ZX81, ZX Spectrum (jeszcze na początku tego wieku produkowano klony Spectrum...) - Silicon Graphics O2, nie był to popularny komputer ale stanowił przełom technologiczny, architektura UMA jest stosowana we współczesnych kartach graficznych, - IBM notebook butterfly (z samoczynnie się rozkładającą klawiaturą), niestety nie pamiętam oznaczenia modelu. I pewnie jeszcze kilka innych przypomniało by się przy piwku.

  • ~miś bez ucha
  • 2010-07-01 11:43:16

a gdzie zx? ten komputerek podbił cały świat ze względu na mozliwości i niska cenę, klony jego powstają do dzis.

  • ~Tony7
  • 2010-07-30 03:07:30

Mile wspominam moje pierwsze ZX Spectrum 48 i późniejsze Atari 800XL, Commodore 128 a także Atari ST zanim przesiadłem się na PC. Ale to były czasy, dziś niewielu pamięta te maszynki.

  • ~G41
  • 2010-09-29 13:41:30

Kiepski ranking - sam kiedys mialem C64 - ktorego przelomowosc porownam na rowni ze Spectrum - komputerki te zmienily mentalnie spoleczenstwo i to byl przelom.

  • miken1200
  • 2011-08-10 09:51:38

Ludzie, jak możecie pisać, że Amiga 500 czy 1200 były przełomowe bardziej, niż A1000? To były po prostu nowsze modele, z większą pamięcią, szybszym procesorem, lepszym układem graficznym, ale NIE BYŁY PRZEŁOMOWE!

reklama

Popularne produkty

Nokaut

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

  Kariera w IT 2012

Kariera w IT 2012
Uczelnie, rynek pracy, rekrutacja, pracodawcy, rozwój zawodowy - czyli wszystko, co chcielibyście wiedzieć o pracy specjalistów IT w Polsce. Piszemy jakie uczelnie wybrać, dlaczego warto studiować informatykę i kierunki techniczne, jak wygląda proces rekrutacji i jak dobrze wypaść przed pracodawcą, opisujemy pracodawców - firmy IT - i możliwe ścieżki kariery.

  Rekomendacje

reklama
reklama
Warunki obsługi - Kontakt - Regulamin
Polityka prywatności - Serwis zgodny z ASME
Serwisy IDG - Reklama -
© Copyright 2011 International Data Group Poland S.A.
04-204 Warszawa ul. Jordanowska 12
tel.(+4822)321-78-00   fax(+4822)321-78-88
Archiwum wiadomości: 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001